cultuurshock - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu cultuurshock - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

cultuurshock

Blijf op de hoogte en volg joke

02 November 2017 | Tanzania, Dar es Salaam

Cultuurschok☺

Gisteren zijn we nog in de stad wezen zoeken naar de boom waar de slaven aan vastgemaakt werden. Het was een baobab boom die steeds groter groeide. Ze wilden hem als monument laten staan, maar dat ding groeide door, dus de kettingen die eraan vast zaten groeiden erin . dat wilden wij weleens zien. Maar helaas, ze willen heel graag toerisme daar, maar als je vraagt waar die boom is, weet niemand het . Ok dan naar de graftombe van de valentijnsdag stichters, een verhaal over een stel dat bijan verdronk en elkaar boven water hielp maar uiteindelijk samen is verdronken. Niemand weet waar het is! Uiteindelijk kan ik het op internet vinden. Wij erheen met een baddagi, want het was best ver. Bleek het ruines te zijn, in een mooie omgeving, dat dan wel weer! Maar het was best duur en voor een hoop stenen veel geld neer te tellen gaat ons te ver, dus wij weer terug.
Vervolgens gezellig met Hamisi in de tuin gehangen. We kletsten wat over toekomst Peter en andere dingen, zoals schoolfees… kortom een lekker dagje.
Hamisi zou met ons mee naar Dar es Salaam. Die jongen denkt dat we anders in dit land reddeloos verloren zijn zonder een escorte! Wij vinden hem gezellig en denken dat hij het stiekem ook gewoon erg leuk vindt om met ons te reizen, dus hij ging mee. Vanochtend stond hij al voor 10 op de stoep. Wij hadden net een praatje met de eigenaresse van Firefly, die een veerdienst naar Zanzibar gaat opzetten.Ze heeft de banken al mee, en ook restaureert ze al diverse huizen en gebouwen in Bagamoyo. Ze komt uit Zimbabwe, ze is blank maar is daar geboren en getogen, haar ouders en grootouders ook. Ze vertelde het verhaal over haar land, echt afschuwelijk, je moet het maar eens googlen als het je interesseert, maar het is het enige land dat echt nog een dictator heeft, en dat echt failliet is, en dat dus daarom helemaal leegloopt!
Uiteindelijk zijn we met Hamisi meegegaan. Hij had een vriendje met een auto geregeld, en hij vroeg ons zo schattig of die ons helemaal naar Dar mocht brengen, dat konden we echt niet weigeren! Dus zaten we ineens heel chique in een echte auto, en werden we tot aan de deur gebracht. Luxe hoor!!onderweg kwamen we een wijnwinkel tegen en hebben we gelijk een fles wijn gekocht, ook al zo luxe! We kwamen veel waterschade tegen , bruggen weggeslagen, wegen kapot, huizen kapot. Kortom, echt een chaos!
Hier, bij Cefa, herkende men on snog van vier jaar geleden! Ze denken (net als in Bagamayo) dat we inwoners van hier zijn, en even naar Holland gaan. Hoe komen ze daar steeds weer aan?? Nou ja, we zijn lekker even naar het strand geweest, maar vinden het hier erg druk en duur. De regen is ook nog niet helemaal voorbij, want nu bv regent het ook alweer. Gelukkig is het nooit koud!
Morgen de snelboot naar Zanzibar, hopelijk is het daar droger!
Ben trouwens mn zonnebril weer eens kwijt, echt balen, had een hele goede gekocht. Is echt een familiekwaaltje denk ik

• 02 November 2017 - 16:26

Greetje:

Ja, bijzonder dat Bagamoyo, wij zijn er ook geweest.
    En dan de Cefa, leuke plek ook daar, sweet memories. Jij blij met je Spa Rood en Klaas met de wijn, of drink je ook een glaasje mee :-)
    En dan morgen heerlijk naar Zanzibar, dat lijkt me zo leuk. Ben er nooit geweest maar hoop er ook nog een keer heen te gaan vanuit Tanzania.
    Hopelijk mooi weer daar en lekker even letterlijk en figuurlijk bijkomen daar! Geniet ervan.

GreetZ