laatste avond en reis - Reisverslag uit Bagamoyo, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu laatste avond en reis - Reisverslag uit Bagamoyo, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

laatste avond en reis

Blijf op de hoogte en volg joke

30 Oktober 2017 | Tanzania, Bagamoyo

De reis en eerder

Onze laatste avond zouden we na de Massaiworkshop, die heel bijzonder was. 40 kinderen die 2 uur lang geconcentreerd bezig zijn met kraaltjes rijgen en zo rustig zijn en blijven als we ze nog nooit gezien hebben. Een meisje van jaar of 7 zat op een gegeven moment op de grond met haar duim in haar mond met een rammelaar te rammelen en wazig te kijkne. Deze kinderen hebben echt nooit tijd voor zichzelf. Ze staan om 5 uur op, moeten dan swipen buiten en daarna ontbijt en naar school. Uit school moeten ze huiswerk doen en helpen in het huis, en in de avond grote afwas en naar bed. Kortom, het was een groot success. Hierna zouden we gaan koken in het ziekenhuis. We hebben erg lang op een baddaggi gewacht en waren blij dat we de boodschappen al hadden gedaan. Het bleek in het huis van Sovelo te zijn . daar gingen we eerst koken met zn dochter, een hele leuke meid van ong 21 jaar. Ze is spontaan, humorvol en kan gezellig kletsen! Het pannenkoeken maken duurde best lang, en het was al 6 uur toen het allemaal klaar was. Toen kwam Sovelo met de verrassing, we zouden naar een mooie plek buiten gaan! Dus alle spullen in de auto en op weg. Het was niet ver, en het was wel erg bijzonder, allemaal pilaren, leek wel grand canyon ofzo. Toen we uitstapten hinge r al bij de Bergen een bui, maar volgens Sovelo en dochter zou die niet bij ons vallen. Dus wij naar beneden gelopen, en geklauterd met alle eten, borden, en een kind van 3 en de nanny, wij, sovelo en dochter. Toen we er waren en het eten op de vloer stond, begon het te regenen! Sovelo maakte snel wat foto’s en we zijn weer naar boven gegaan! Super grappig!! Toen hebben we maar bij hem in huis gegeten. Het was echt heel erg gezellig en ontspannen. We kletsten over van alles en nog wat. Hij vertelde op het laatst dat het voor het eerst was dat hij vrienden in zijn huis had gehad! Hij heeft er zeker ook van genoten!
Thuis nog nagepraat met de noorse meisjes, leuke meiden! Fijn gesprek over geloof, cultuur enzo. Daarna naar bed want vroeg op!
De volgende dag nog afscheid van keukenmensen die huilend om mn nek hangen hartverscheurend, ik ga er bijna zelf ook van huilen, het geeft me iig een naar gevoel!
De reis ging heel goed, de bus reed veilig en goed door. De overstap was grappig, veel mannetjes die vechten om je baggage naar de juiste bus te brengen en een drunken man die Klaas geld probeert aft e troggelen. Daarna nog wachten op een taxi, uiteindelijk heel goede weg naar hier, als we dat geweten hadden waren we met de daladala gegaan! De taxi kreeg ook nog eens een lekke band!
Maar we zijn er!! Het is een grappig hotel, een gebouw van de middeleeuwen en een hele mooie tuin. De omgeving is minder mooi, erg vervallen, het lijkt wel of er kortgeleden hier een oorlog is geweest! Maar wij zitten hier lekker en zelfs in de avond kan je buiten zitten. Het eten was ook super lekker!!

• 31 Oktober 2017 - 08:49

Ria Mik:

Joke en Klaas. Ik wens jullie nog goede dagen en dan een veilige thuiskomst.
    Lieve groet.