meidendag - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu meidendag - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu

meidendag

Blijf op de hoogte en volg joke

05 Oktober 2017 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Meidendag!!

Vandaag vroeg naar het ziekenhuis, want we zouden al om 8.00 starten met de keizersnedes. En zowaar rond 10 over 8 lag de 1e patient al op tafel! Ik zal kort zijn over de operaties, want het waren er totaal 5!
Er wordt hard gewerkt. Steriliteit is wel ok, hoewel op hygineisch gebied is het naar onze begrippen minimal.
De patiente wordt meestal wel goed behandeld, en voornamelijk zien we dat de verzorging van de pasgeborenen veel beter is. Iets waar we 4 jaar geleden voor hebben gestreden! Ieder kind nu na gewogen te zijn, (in de ok ! en 4 jaar geleden in de koude hal!) aan de moeder getoond en wordt er aangedrongen op lichamelijk contact van moeder en kind. Het kind wordt daarna in een wiegje gelegd, nadat het is ingewikkeld in de kanga’s. eerst werd het op een brancard gelegd!
Er zijn 5 meiden geboren, en de conditie van allemaal leek ook wel beter dan 4 jaar geleden!
Na werk (rond half 3 pas) liepen we terug naar huis, toen we een leraar van de Highschool tegenkwamen die ons gedag zei. Hij vertelde dat hij vrij was want zijn kindje van 6 maanden was ziek; koorts en hoesten. Wij moesten mee naar zijn huis, een kamer van 3x3 met een tweepersoonsmatras en verder niks. We hebben hem geld voor de dokter en wat paracetamol gegeven, meer kunnen wij helaas ook niet doen. Het voelt dan zo machteloos, en je wil wel iedereen helpen, maar dan denk je verder en dan weet je date r nog veel meer landen zijn die zo arm zijn, en bv in het oosten wordt het dan ook nog eens super koud. Wat mogen we dankbaar zijn dat we in het westen geboren zijn! Dankbaar maar ook met een grote verantwoordelijkheid! Want als je zo rijk bent is het ook lastig om er goed mee om te gaan.
Na dit alles nog gepraat over tuinen met Edson,. We hebben Edson het principe van schoffelen uitgelegd, leve youtube! de was gedaan en geconcludeerd dat we weer geen water hadden om te douchen!
Nu het programma van de healthday op de computer gezet, een tanzaniaan gaat het vertalen voor ons, dan kunnen we er de boer mee op!

• 05 Oktober 2017 - 18:49

Dorien:

Jullie zijn dus zeker nog niet overbodig. Wel fijn dat er zoveel vooruitgang te zien is. Jullie werk en dat van anderen heeft duidelijk zin.
    Groetjes Dorien

• 06 Oktober 2017 - 10:48

Maria Wierenga:

Mooi om te horen dat jullie 4 jaar geleden niet voor niets hebben gestreden voor het ziekenhuis
    Groetjes
    Maria

• 07 Oktober 2017 - 14:22

Ria Mik:

Het is boeiend om jullie te volgen. Wat een andere wereld dan hier. Inderdaad een reden om dankbaar te zijn dat wij het hier materieel beter hebben. Wat gemeenschapszin betreft kunnen wij nog veel van hen leren, denk ik.