vrijdag en zaterdag, weekendje weg!!! - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu vrijdag en zaterdag, weekendje weg!!! - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

vrijdag en zaterdag, weekendje weg!!!

Door: klaas en joke

Blijf op de hoogte en volg joke

05 Oktober 2013 | Tanzania, Ilula

Vrijdag 4 oktober.
Vandaag gaan we de ovens uitproberen! En verder wat klussen en de volgende week plannen. Die zit heel snel alweer vol! Alweer een druk programma met leuke dingen!!
We moeten ook een BHV plan gaan schrijven, wel gebaseerd op basis dingen, maar omdat er vrijwilligers van Europa zijn, willen we wel veiligheid “garanderen”en dus gaan we wel een plannetje maken!
De oventjes doen het eigenlijk prima!! We koken er een heerlijk stampotje op, dat iedereen erg lekker vindt! Na het eten vragen we of Berit even wil komen kijken bij de ovens en ze vindt het een heel goed idee, ze vindt ze prima, en ze vindt dat we het “hoofd “van de foster familys moeten informeren en dan de ovens bij de gezinnen introduceren! Ons eerste “echte succes”!
Na de lunch hebben we een meeting met Berit en Edson over de medische spullen. Het is een heel gepuzzel en Klaas gaat nog even uit zn plafonnetje, maar uiteindelijk komen we eruit en gaan we stappen ondernemen om alles daar te brengen! Het ziekenhuis is al in blijde verwachting, en ook het IOP is vol lof, want , zeggen ze, het spaart mensenlevens, en dus ook de levens van ons en onze wees kinderen! Leuk om t ehoren!
Hierna ontmoeten we ons sponsorkind, een erg verlegen meisje van 18 jaar, dat heel graag haar school wil afmaken! Gelukkig kunnen wij haar daarbij helpen, ze is daar ook echt heel dankbaar voor!!
En daarna de borrel! Gezellig als altijd!! Vervolgens na het eten afscheid van Raf, de bouwkundige belg, jammer dat hij weggaat, hij was erg gezellig en altijd leuk bezig met veel projecten!
Na het eten, als alle kleine kinderen op bed liggen, doe we een spelletje met de vrijwilligers, garantie voor veel gelach!!
Daarna lekker naar bed met een weekendje uit in het vooruitzicht!
Zaterdag gaan we met de grijze hoofden op pad, niet dat wij in deze tijd grijs geworden zijn, maar toch mochten we mee! De grijsaards zijn Berit, Annelies en de noorse vriendin van Berit, Elsbeth. We gaan naar een park met een klein museumpje en stenen die opgegraven zijn uit de steentijd en een schitterend mooie wandeling door een gebied dat oa door erosie is ontstaan. Het is daar schitterend mooi, en super gezellig!! Hierna nog een lekker lunch met de dames,grappig zoals mensen direct door hebben dat Berit in town is, als we zitten te lunchen komen er direct drie mannetjes die hun waren uitstallen voor en rond de auto van Berit, in de hoop (en wetenschap) dat Berit wel hun spullen zal kopen! en daarna begint ons Tanzaniaanse Parijs weekend (volgens Ger!) we winkelen wat, en gaan dan heerlijk koffie met cake ddrinken in Neema (ons hotel voor 1 nacht en daarna heerlijk eten, dit alles voor 7,50 euro)
Het is trouwens toch heel vreemd met het geld hier, je kan dingen goedkoop krijgen (frisdrank voor 0,35) maar een biertje is 1,- en als je dan bedenkt dat mensen hier 2,50 per dag verdienen en vaak 5 of meer kinderen hebben! Dan begrijp je het niet allemaal, ook kost een handdoek hier 10,-. Wie kan dat betalen???
Nu zitten we hier lekker op internet, want we moeten een presentatie houden in het ziekenhuis, en dat bereiden we voor.

• 06 Oktober 2013 - 12:48

Dorien:

Ook in het weekend, dus weer lekker bezig! Maar wel met een goed gevoel bezig, denk ik.
    Wat moet onze westerse wereld inmiddels ver weg zijn voor jullie; alles is zo anders!
    Geniet van je weekend!

• 06 Oktober 2013 - 19:04

Gerda En Peter:

Joke en Klaas, ik ben een week lezen aan het inhalen. Wat hebben jullie weer veel gedaan en meegemaakt. Dat is wel wat anders dan een bruiloft vieren in Nederland. Berit is voor iedereen daar een zeer inspirerende vrouw met goede ideeën begrijp ik uit jullie verhaal.
    Jullie zijn ondertussen al weer een maand weg. Ongelooflijk snel gaat het. Wens jullie weer sterkte en moed toe en inspiratie voor nieuwe projecten.
    toi, toi en toto mails

• 08 Oktober 2013 - 10:31

Greetje:

Hoi Klaas en Joke, leuk zo'n weekendje Iringa. Ook wel even nodig denk tussen alle hectiek door.
    Slim als ik ben zie ik nu pas jullie foto's! Erg leuk! Video komt nog?
    Gaan we in Nederland ook een keer stamppot maken op zo'n oventje? Lijkt me lekker.
    GreetZ