weekendje en maandag - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu weekendje en maandag - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

weekendje en maandag

Door: klaas en joke

Blijf op de hoogte en volg joke

08 Oktober 2013 | Tanzania, Ilula

Weekendje uit en maandag

Ons weekendje in Iringa is super goed bevallen, we hebben heerlijk gerelaxed en zondag ook !
Alleen de terugreis was een drama! Ik zag een daladala staan die nog helemaal leeg was! Dus ik erin, en gelijk de beste plek, bij een open raam!! Maar dat was uiteindelijk totaal geen goed plan, het raam was er gewoon uit, en toen we hard gingen rijden, bevroor ik!! Uiteindelijk heb ik mn rugzak voor het gat gezet, en later nog een vest over mn hoofd getrokken. Dat heb je ervan, als je op de beste plek uit bent!!
Het was een super weekend, maar het meest genoten we van gewoon de luxe van een warme douche, een lekker bed, heerlijk eten (dan is het hier toch erg saai en eenzijdig!) en een snelle computer!! Dat was echt heel erg lekker!!!
Eenmaaal hier was het ook goed om weer thuis te zijn, de anderen beweerden dat ze ons hadden gemist, en ‘savonds kwam iedereern ons bijkletsen. We weten nu wel heel veel wat anderen niet (mogen) weten! Nou ja, iedereen heeft weleens geheimen, toch?!
Heerlijk even geskypt met Els, en daarna als super afsluiting, een wijntje gedronken met Ger. Dat is verboden hier, maar we hadden nog wat over!
Vandaag gingen we het dispensary in Ikokota blij maken met wat medische spullen. De jongen die daar werkte, (zn collega’s waren alletwee 2 dagen weg) was er superblij mee. Hij zei wel honderd keer “God bless you”.
Hierna naar de school die de mensen van het dorp zelf gebouwd en gefinancierd hebben, we hebben ze blij gemaakt met wat spellen een bal en schriften enz. ze waren super blij en gingen gelijk de spellen uitproberen, we stonden op een gegeven moment met de directeur touwtje te springen en twister te doen. Hartstikke leuk!! Uiteraard moesten we ieder lokaal weer naar binnen, en ik heb bellen geblazen, de kinderen waren er eerst gewoon bang voor, ze begrepen niet hoe en wat!! Echt heel leuk om te zien hoe die bange kindergezichtjes langzaam veranderen in een lach!!
Hierna kleding verkocht, het liep heel goed, en uiteindelijk hebben we het record verbroken!! Ik was het verkopen op een gegeven moment een beetje zat, en ging de kinderen en het geheel fotograferen, maar dat was soort van dom, want alle kinderen (zeker wel 50) drommen om me heen en handen omhoog en ik voelde me een soort van bedreigd! Ik gebaarde op een gegeven moment stop en zei erbij nu is het klaar, en tot mn stomme verbazing zeiden al die 50 kinderen me na, en deden ook het gebaar! Ik dacht, eens kijken of ze het blijven doen, en toen heb ik een heel verhaal gemaakt met gebaren en al, en ze deden allemaal me na! Heel grappig en ze konden best nog goed nederlands praten!!!
Het dorp waar we waren is totaal van de weg afgesloten, er is een weg maar die is alleen bereikbaar met een landrover. Het is wel soort van rijk, maar veel landproducten die te voet naar beneden moeten worden gebracht, er is geen enkel winkeltje en de mensen leven van wat het land hen brengt. De huizen waren bijna allemaal van steen, dus tamelijk rijk! Wij werden wel als blanken gezien en een bezienswaardigheid!

  • 13 Oktober 2013 - 19:01

    Ieneke:

    Hai Joke en Klaas,

    Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen te lezen!
    Wat een geluk dat jullie (letterlijk en figuurlijk) zo veel in jullie rugzakken hebben van spelletjes, klusvaardigheden tot medische vaardigheden. Alles komt van pas.
    Wel triest om te lezen dat er zo veel armoede is en zo weinig hulpmiddelen op de O.K. en zo.
    En wat zijn jullie flexibel en initiatiefrijk om dingen te vinden om te verbeteren.
    Vooral de oventjes lijken me een aanwinst! Hopen dat jullie die ook kunnen implementeren, zodat ze in gebruik blijven na jullie vertrek.
    Het weer is daar vast beter dan hier - de hele dag hoost het al. Ik trad met mijn koor op in her Archeon, maar er was nauwelijks publiek.
    Nog hele goede ideeën en acitiviteiten toegewenst en veel plezier met de meiden!
    Hartelijke groetjes Ieneke

  • 10 November 2013 - 13:19

    Mo:

    :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joke

Actief sinds 28 Aug. 2013
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 53655

Voorgaande reizen:

12 September 2017 - 10 November 2017

tanzania terug

21 September 2017 - 21 September 2017

donderdag reisdag

17 September 2017 - 17 September 2017

zondag

17 September 2017 - 17 September 2017

zondag

16 September 2017 - 16 September 2017

Ifakara

16 September 2017 - 16 September 2017

reis naar Peter

16 September 2017 - 16 September 2017

zaterdag

06 September 2013 - 13 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: