woensdag en donderdag 2 en 3 okt - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu woensdag en donderdag 2 en 3 okt - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

woensdag en donderdag 2 en 3 okt

Door: klaas en joke

Blijf op de hoogte en volg joke

03 Oktober 2013 | Tanzania, Ilula

Woensdag 2 en donderdag 3 oktober
Gisteren zijn we naar de slaapruimte voor de meiden van de highschool gegaan, dat is een nieuw gebouw en het moet gisteren opgeleverd worden! We, dwz Ger, (voor de electro technische zaken, hij heeft de hele electrische bedrading geregeld, samen met een onder aannemer, en Sheryl, Klaas en ik. Wij begonnen met schuren van kozijnen, maar het is een heel groot gebouw met heel veel houten kozijnen en deursponningen, en zelfs de muren zijn nog niet geverfd, ze moeten ook nog geplamuurd worden, en het geheel moet volgende week geopend worden! Terwijl we daar aan het schuren waren, kwamen we al kletsend tot de conclusie dat het een beter plan zou zijn om een aantal vaklui in te huren, dan hebben die gezinnen weer brood op de plank, wij staan daar niet zomaar te schuren en het zal best sneller gaan! We hebben het overlegd met Wasi-Wasi (een accountant van hier, die van alle markten thuis is) en die vond het een goed plan. We betalen het met zn vieren (2,50 per man per dag!) en Ger zal voor opzichter spelen, want er moet dan wel echt gewerkt worden! Sheryl en ik zijn tussen de middag thuis gaan eten, klaas bleef daar. Wij zijn ook weer terug gegaan, ook omdat het toch wel leuk is om lekker bezig te zijn! En zeker nu, nu we een betere oplossing hadden!
In de middag hebben we gesprek gehad met de man die sponsorkinderen regelt. Het meisje dat we gaan sponsoren is een goede student, en er is goed toezicht dat het geld ook echt aan school en schoolzaken wordt gespendeerd, sterker nog, het schoolgeld wordt gelijk betaald aan school. Het meisje kan nu vanaf 1 nov weer naar school. Wij gaan haar vrijdag ontmoeten. Ze is wees en wordt door haar oom opgevoed, leeft in een huis met drie kamers, met 9 personen. Haar oom is hoofdonderwijzer, maar zijn kinderen hebben nu ook allemaal de schoolleeftijd en hij kan het niet meer betalen voor haar, terwijl ze een heel goede student was. Gelukkig kan ze nu dankzij ons geld haar school afmaken en daarna een baan gaan zoeken om haar vervolgstudie (medicijnen) zelf te kunnen betalen!
Hierna was alles in het teken van de terugkomst van Berit! Er was een heus programma met tijden waarop wie wat zou doen, maar natuurlijk kwam daar niks van terecht, want ze kwamen sowieso al ruim een uur later! Het was wel gezellig en leuk, we aten met iedereen in onze zaal, en er was iemand die de boel aanelkaar praatte! Na het eten in de keuken ff afdrogen,en daarna zaten bijna alle vrijwilligers in de zaal rond Berit, die vertelde van het hoe en wat van hier, ook veel levensverhalen van de mensen die hier werken, en van de kinderen die hier leven. Het valt echt op hoe wijs en charismatisch ze is! Het is zeker een heel bijzondere vrouw, die een sterke mening, maar ook goede visise heeft! Ze kent echt alle mensen, en weet ook in no time alle namen van vrijwilligers en de ins en outs, kortom een intelligente vrouw ook nog eens!
Donderdag
Vroeg op pad naar het ziekenhuis, er blijkt een sectio van een tweeling te komen, dus ik besluit ook weer mee te gaan doen in het theater! Ik mag de handen van de mensen aan tafel “wassen”bij gebrek aan water weer! Daarna moet ik helpen de kleding te sluiten. Gelukkig hoef ik daarna alleen nog maar te kijken! Dit keer ging alles goed, en er kwam een krijsend jongetje ter wereld, en even later een hoofdje met vlies, het meisje is dus met de helm op geboren. Opvallend is hoe rustig de moeder eronder blijft, ze kijkt wel naar haar kindertjes, maar er kan geen glimlach af! De kindertjes worden in een andere ruimte gewogen en dan in doeken gewonden die de moeder heeft meegebracht en daarna op een brancard op de hal bij de buitendeur gelegd en niemand die er dan bijblijft! Ik was nog bang dat ze van de brancard zouden rollen! Als de moeder gehecht is, zijn de kinderen allang op afdeling!! Verder vloog er vandaag echt een vette vlieg in de ok, en klaas zag beestjes op de vloer, of het komt door de malarone, dat kan natuurlijk ook!
We wilden daarna naar huis, maar een zuster sprak ons aan, en zei dat we kennis moesten maken met iemand. Wij mee, blijkt het de directeur te zijn, de man die ik al sinds januari regelmatig mail! Hij was ook heel blij ons eindelijk te ontmoeten! Hij vertelde veel over het ziekenhuis, nodigde ons uit bij het te komen eten als zn vrouw weer thuis was, en heeft ons gevraagd een powerpoint te maken over infectie preventie, dat wordt lastig! Ook wilde hij dat we bij de prayer zouden zijn om 8.00 Klaas probeerde er nog vanaf te komen, door te zeggen dat we bij het IOP ook iedere ochtend de prayer hebben, maar dat mocht niet baten, we moeten ons dan ook voorstellen enz! Nou, ja we zien wel! In ieder geval wordt het pas volgende week, want deze week zitten we al vol. Dinsdag moet Klaas dan een uterusextirpatie doen met hem (baarmoeder verwijderen) en hij vroeg mij om dan foto’s ervan te maken! Ben benieuwd!
Bij de lunch kregen we het over de veiligheid van hier, dan mn de brandveiligheid, en ik liet vallen dat ik preventiemedewerker ben, en ja hoor, het volgende klusje! Een brandveiligheidsplan opstellen voor hier! Leuke klus denk ik, en Klaas is ook wel thuis in die materie inmiddels, dus gaan we dat ook doen.
Het valt ons op dat je, omdat je hier zo lang bent, ook echt met opbouwende dingen bezig kan zijn! Dat is echt heel fijn, en het is ook makkelijker omdat je nu niet meer heel erg schrikt van hoe het hier toe gaat, je weet dat het hier anders is, dan thuis! Wel zijn we geschrokken van de levensverhalen van de meiden hier! We gaan binnenkort vragen of we er eentje (anoniem ) op deze site mogen zetten, zodat jullie ook een indruk krijgen van waar het hier over gaat!
Zo,d at was het wel weer voor vandaag, hoop dat de mail het ook doet, dan lezen jullie het binnenkort!
Iedereen uiteraard weer bedankt voor alle commentaar! Trouwens, goede ideen zijn hier meer dan welkom, dus als een van jullie denkt dat kan beter, of ik heb een idee, of heb je daar al eens aan gedacht…. Heel graag, karibuni !!!

• 04 Oktober 2013 - 10:01

Greetje:

Wie schrijft, die blijft, is een gezegde. Nou, naar jullie verhalen kom je dan nooit meer terug, maar kom toch maar terug in december.
    Wat een verhalen zeg, maar ook handig voor jullie zelf om later op terug te kijken! Jullie zijn echt goed bezig daar. X Greetje

• 11 Oktober 2013 - 21:53

Dita Spaargaren:

Joke en Klaas,
    Wat ontzettend interessant werk doen jullie daar.
    Jullie enthousiasme en inzet zal men daar zeker waarderen en voor jullie zal dit een ervaring zijn die je heel veel rijkdom geeft. Ik lees met veel plezier je verslagen Joke. Goed dat je daar nog tijd voor hebt.
    Nog een heel fijne tijd daar. groetjes Dita