maandag en dinsdag 1 okt - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu maandag en dinsdag 1 okt - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

maandag en dinsdag 1 okt

Blijf op de hoogte en volg joke

01 Oktober 2013 | Tanzania, Ilula

Maandag en dinsdag
Gisteren hebben we een oventje gemaakt van as, aarde en water en om het geheel goed te isoleren de bovenste laag met dezelfde prut, maar dan verse koeienpoep erbij. Het zijn allemaal ingrediënten die hier voor het oprapen liggen en het blijkt een super goed oventje te produceren. Het moet 3 dagen drogen, dus kijken we af en toe even naar ons oventje nu en vrijdag gaan we erop koken. Spannend, want als het werkt, dan mogen we het gaan introduceren bij de foster parents gezinnen, en zelfs misschien in het dorp zelf!! In de middag hebben we de couveuse nog gelakt en verder hebben we genoten van de zon, kindertjes en mensen om ons heen. De staf is erg druk in de weer, want Berit komt terug. Zelfs bij het ochtendgebed werd er gepraat over de gelijkenis met de talenten en of iedereen zijn talenten wel heeft ingezet! Het klonk mij een beetje overdreven in de oren, maar ja, we kennen de rol van Berit hier nog niet!
En vandaag(dinsdag) zijn we kleding gaan verkopen! Echt heel leuk, we reden een heel eind de rimboe in, endaar in een dorpje had onze tolk een bijeenkomst van foster parent gezinnen (die moeten een keer per maand een soort cursus volgen) en vlak daarbij spreidden wij ons kleedje met kleding. Eerst heeft zij nog wat getolkt, en later moesten we het zelf doen. De kleding wordt voor een habekrats verkcoht, zodat arme gezinnen ook wat andere kleding kunnen kopen. En het was echt nodig, als je ziet hoe iedereen er daar bijliep, er was er geeneen die helemaal geen kapotte kleding had. En schoenen waren er ook schaars, je snapt niet dat die mensen alles op hun blote voeten kunnen doen! Later kwamen er veel schoolkinderen, die keken belangstellend toe, en toen ik iets in hun buurt m oest pakken, renden ze weg, ze waren echt bang van ons!
Later zijn we nog naar de school van het dorp geweest, er zitten daar ongeveer 100 leerlingen in een klaslokaal en ze hebben een leerboek per vijf leerlingen! Geen vetpot dus!
O, ja gisteravond hebben we papieren gekregen van een meisje dat een sponsor voor een jaar zoekt, want ze wil haar opleiding afronden, maar haar sponsor heeft het gestopt. Dat gebeurt op dit moment nogal eens ivm de crisis, mensen die zelf geen baan meer hebben, kunnen/willen niet nog eens iemand sponsoren! Het kost nu voor een jaar, dus eenmalig 300,-. Je kan ook een klein kind sponsoren, dat is goedkoper per jaar, maar dan zit je er in principe wat langer aan vast! Mocht nu iemand denken, goed plan, dat wil ik wel, dan zie ik het wel op de reacties, of je kan me ook persoonlijk mailen, jokebruijn@hotmail.com!
Verder is hier echt alles in afwachting van Berit, we zijn heel benieuwd!! Enne, we genieten iedere dag van alles, het bevalt echt super goed, alleen is soms de gang van zaken wat frustrerend, maar ach je moet hier maar TIA denken! En dat lukt aardig, of soms denk ik ook wel, ja, ik denk t ewesters, het is ook goed anders te denken of te proberen hier de mensen een andere kant van denken te laten zien, en dat lukt soms ook nog!

• 02 Oktober 2013 - 22:33

Henny Vreugdenhil:

het klinkt heel gezellig en ontspannen allemaal.Misschien kunnen we ook wel heel veel leren van hun manier van leven! Joke ik heb je moeder vanochtend gesproken toen ik naar yoga ging in de Driehoorne.Ik vond haar best fleurig.Ze mist jullie wel natuurlijk,maar dat is wel logisch. doei,doei,Henny en Bram