weekend 28 en 29 sept - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu weekend 28 en 29 sept - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

weekend 28 en 29 sept

Blijf op de hoogte en volg joke

01 Oktober 2013 | Tanzania, Ilula

Weekend 28 en 29 september
Zaterdag besloten we maar eens een dagje thuis te blijven. We hebben de was gedaan, foto’s gemaakt van de was hier, het is een bont gebeuren, er zitten meiden op omgekeerde emmers te kletsen en uitgebreid te wassen en nadien leggen ze het gewoon op het gras/ aarde te drogen!
We hebben onze kamer uitgemest (hard nodig) en verder lekker rondgekeken. De meiden hier verzorgen zichzelf op zaterdag uitgebreid, kammen bij elkaar de haren, en doen werkelijk de hele dag over de was!
’s Avonds was het filmavond, en het was nog een leuke ook Nottinghill! Dat was even je in een westerse sfeer wanen! Ook wel eens lekker!! Hierna nog een kletskwartiertje met de Nederlandse ploeg en daarna lekker slapen!!
Zondag hadden we besloten om te gaan wandelen naar een dorpje dat je van hieruit kan zien liggen. Ger wilde wel mee, dus gingen we met z’n drieën op pad. Heerlijk om zo eens lekker door de velden te wandelen! We kwamen weinig mensen tegen en genoten van de rust. Op een gegeven moment kwamen we aan bij een heuse weg, dan wel niet geasfalteerd, maar wel net een echte weg! Daaraan stonden wat huisjes en daar zat een stelletje kindertjes bij. Ze keken ons bevreemd aan, we zeiden ze gedag, en ze lachten wat. We besloten iets uit onze tas te gaan geven, maar wat? Uiteindelijk werd het voor iedereen een potlood en een schrift. Dat vonden ze heel mooi, klaas heeft nog voorgedaan wat je ermee kan doen, want dat leek niet echt bekend! De meisjes hadden een jurkje aan, maar we zagen dat er onder het jurkje geen broekje was! Het jongetje was ong. twee jaar en liep zonder onderbroek, maar ja, die was nog maar twee, maar het oudste meisje was wel iets van tien!
Toen we verder liepen, zagen we dat er al wat oudere jongens op het drietal afkwam, we waren benieuwd hoe lang de kindertjes van hun schat konden genieten, of dat ze het al af zouden moeten staan!
Uiteindelijk kwam het dorp heel dichtbij (na een hoop mensen met een fiets te zijn gepasseerd, die water hadden gehaald en de fiets met het water omhoog moesten duwen) maar wat bleek; het dorpje bleek een Italiaanse dispensary te zijn (ziekenhuisje) we vroegen de ward over het hoe en wat, en hij vertelde dat het nog maar anderhalf jaar oud was. We vroegen of we het mochten zien, en hij ging op weg om iemand te halen, wij moesten ergens wachten onder een boom. Toen kwam er een dame aan, die ons meenam naar een prachtig aangelegd geheel. De vrouw sprak Italiaans, gelukkig kan Ger Italiaans en als ze langzaam sprak begreep ik haar wel. Ze vertelde dat het een huis voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapten is. Er wonen 104 kinderen/mensen! We kregen een rondleiding. Eerst de ziekenboeg. Daar lag een meisje op de grond te stuiptrekken en er zaten heleboel vliegen op haar gezicht. Ze had duidelijk koorts en lag daar soort van te sterven. Heel erg naar. De mensen deden wel heel liefde vol, maar ze konden niks meer doen voor haar. Er lag ook een jongetje met een verbonden piemeltje. Hij had een besnijdenis ondergaan en ws was het gaan ontsteken! Hierna kwam het leukere gedeelte; de slaapkamers van de kinderen zagen er super verzorgd uit. Op ieder bedje lag een keurig opgevouwen handdoek met een tandenborstel en een spons. En tot overmaat van verzorgdheid had ieder bed ook een knuffel!! Dat is nog eens iets anders dan hier!!! Verder was er een hele grote eetruimte met leuke muurschilderingen en een keuken met een heuse pizza-oven!! We werden gelijk uitgenodigd om de volgende dag pizza te komen eten! Verder was er een super grote tv ruimte waar alle kinderen in een rolstoel voor zaten te wachten op hun tv –uurtje . en als laatste de fysio-ruimte met heel veel apparatuur en massage tafels! We waren er erg van onder de indruk, hoe goed verzorgd en geoutilleerd dit allemaal was!! We hebben ook hier schriftjes en potloden en ballonnen afgegeven, en klaas heeft even bellen geblazen in de tv ruimte.dat gaf een plezier en een lawaai!! Schitterend!!!
Daarna terug gelopen naar huis, rustige middag en avond met de kindertjes. Toen we gingen zingen en bidden voor bedtijd, waren een paar kleintjes wat klierig. Na het bidden stonden de grote meiden als een blok op, sleurden de kleintjes mee een kamer in, en na 5 min. Kwamen de kleintjes er bedrukt, en sommigen huilend uit. Wat bleek nu; de groten hadden de kleintjes op hun kop gegeven voor hun oneerbiedige gedrag!! Zo gaat dat hier dus!!
Verder genieten we hier nog steeds volop, en zijn we nog steeds iedere dag blij dat we hie r een steentje kunnen bijdragen!
Zussen, hartstikke bedankt voor jullie support en lieve woorden en het op de hoogte houden van hoe het met ma gaat, echt heel fijn, ik wil het allemaal heel graag wel weten!
Verder heel leuk zoals mensen reageren!! Super lief en ik lees het allemaal, want ik vind het echt heel leuk! Lief ook alle persoonlijke mailtjes!! Kortom, dankzij de acties van jullie allemaal kunnen wij hier zo volop genieten!!
Hartstikke fijn

• 07 Oktober 2013 - 21:04