weekend en maandag!!23,24,25 nov - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu weekend en maandag!!23,24,25 nov - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

weekend en maandag!!23,24,25 nov

Blijf op de hoogte en volg joke

26 November 2013 | Tanzania, Ilula

Weekend en maandag
Zaterdag moesten we dus naar Iringa om Kanga’s voor de meiden hier te gaan kopen. Eerst zouden we met de daladala, maar toen bleek dat de twee amerikanen (buurmannen van Berit in Amerika, ze zijn hier nu bijna twee weken,en die ene gaat bijna weer weg,d e ander blijft tot in april ofzo) ook naar Iringa gingen, zij gingen met de auto. Wij konden meerijden, dus wachten op hen! Een heel gedoe die man blijkt niet echt met een schakelauto te kunnen rijden, en ook links rijden vindt hij niets, dus wij eruit, en uiteindelijk toch maar weer meegereden! Het kwam erop neer dat we niet in de daladala hoefden, maar toch opgepropt zaten en ook laat waren! In Iringa gingen we met Tamari de kanga’s kopen, dat was heel snel klaar, daarna kreeg Tamari nog een jurkje van ons als afscheidskadootje! Ze was als een kind zo blij hiermee. Het was een mantelpakje. Hierna naar Neema, onderweg kwamen we de zweedse verloskundige die werkt in ons hospitaal, tegen! We hebben haar ook meegenomen naar Neema, daar zaten nog andere van het IOP! Gezellig!! Vervolgens nog het nodige gekocht, en toen in de daladala terug naar huis! Die daladala was niet alleen heel vol, iedereen was ook nog eens aan het overgeven, en weet ik wat aan het doen, echt feest! Ik zat op een vrouw die me volmestte met kaakjes (gelukkig maakte ze de verpakking open waar ik bij was!) eenmaal thuis hadden we een borrelafspraak met de keukengarde, en we namen ook wat meiden mee. Uiteindelijk werd het een uit de keuken en vijf meiden. Het was super gezellig, de man van de keukenvrouw kwam er ook bij, en later ook de dochter. We werden uitgenodigd om woensdag bij hen te komen eten! Het is heel leuk om zo met die meiden lekker uit te zijn, ze waarderen het heel erg! En als we in het dorp lopen, groeten heel veel mensen ons met onze naam, je ziet dat je echt ingeburgerd raakt.
Zondag kerkdag! Op tijd erheen, maar dat is dom, want de eerste dienst loopt meer dan een uur uit! Het is een leuk spektakel om voor de kerk te staan, iedereen is super mooi opgedoft! Maar dit keer nog meer omdat het communie ofzo was. We hebben het laatste half uur van de eerste dienst en het eerste half uur van de tweede meegemaakt, toen vonden we het welletjes! We liepen naar Hawa, dat is een mooie wandeling door de velden. Hawa liep ons tegemoet, want ze had kerkdienst in haar huis gehad met haar zussen en haar moeder en ze zwaaide net haar zussen uit. We hadden diverse kadootjes mee, ook van Lizzy en Denise (vrijwilligers hier) en ze vond het helemaal te gek! We hebben leuk gepraat over de gewoontes, politiek, hiv enz. heel erg leuk! Vervolgens zijn we via een omweg naar huis gegaan. Onderweg kwamen we een mannetje tegen, die heel enthousiast ons begroette, en hij zei, jullie weten niet meer wie ik ben he, nee idd! Maar hij was dus van het ziekenhuis, hij had geholpen met de matrassen van de babykamer. We waren vlakbij het huis van zijn ouders, dus moesten we zijn ouders begroeten en ook zn neefjes, nichtjes enz… leuk! Hij vertelde dat hij geen echte scholing had, en wel wilde verder studeren, maar eerst geld nodig had. Het is hier overal hetzelfde! Verder lekker buiten gezeten en wat met de meiden gespeeld, klaas heeft nog , samen met een noorse vrijwilliger, voetbaltraining gegeven. Ze hebben totaal geen conditie, ze wandelen heel veel, maar hardlopen enz dat kunnen ze maar heel kort, dan liggen ze op apegapen!Na het eten leuk met de meiden gespeeld, ze wilden heel graag mensergerjeniet doen. Dat vinden ze super leuk, terwijl het meiden van 18 jaar zijn!
Vandaag een echt afbouwdagje! Eerst naar het ziekenhuis, daar dr Rite, (directeur) gesproken over een waterpomp, en put, en verdere benodigdheden voor het ziekenhuis, en ook de couveuse die gaat komen. Hij vertelde ons dat het ziekenhuis een missiepost was, en daarom betaalt de regering alleen de salarissen van de medewerkers, en evt wat van de moeder-kindzorg, hoewel Unicef dat grotendeels verzorgt. Als er verder iets nodig is aan medicatie of hechtmateriaal ofzo, dan zegt de regering dat ze maar naar de missiepost moeten gaan! Maar ja, die bestaat niet echt meer, wel de lutheran kerk, maar die schijnt ook geen cent te makken te hebben!
Verder hebben we de keukentafel gezien,d ie is bijna klaar en heel mooi. En lekker gesport, klaas hard gelopen, ik knie oefeningen en wat meer grondoefeningen, echt heel erg lekker om weer eens te doen! Levenia, een meisje van hier van 10, deed gezellig mee!!!ook een deel van de middag bezig geweest met het bijelkaar scharrelen van spoelbakken voor de keukentafel. We hadden ze vrijdag besteld, ze zouden er vandaag zijn, maar natuurlijk was er niks van terecht gekomen! Op zn Afrikaans! Gelukkig hadden we de chauffeur Harry bij ons, en die liep het hele dorp door, uiteindelijk toch gelukt. Terwijl we zaten te wachten (keurig op een stoel, door de winkelier voor ons neergezet) kwam er een begrafenisstoet langs. Wat een mensen!! Allemaal opgepropt in auto’s en allemaal zingen, heel bijzonder hoor!!

• 30 November 2013 - 17:06

Marvin :