woensdag 20 nov - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu woensdag 20 nov - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

woensdag 20 nov

Blijf op de hoogte en volg joke

21 November 2013 | Tanzania, Ilula

Woensdag 20 nov
Tja, dat werd een reisdag, dus heel vroeg op!! We werden om kwart over 5 met de taxi gehaald, dus om 5 uur zaten we voor het laatst (voorlopig!) op de heerlijke veranda van de MAF ons ontbijt te verorberen. De taxi was zowaar op tijd, ook een soort van wonder! Hij zette ons niet op het echte busstation af, maar op een plaats waar de bus staat in de nacht. Niet de leukste plek! Maar gelukkig klopte het wel allemaal en hij bleef bij ons tot we in de bus zaten. De busreis ging heel voorspoedig en de chauffeur reed heel goed! Dus na een hele voorspoedige reis waren we weer terug op het IOP. Dat was een uur of 2. We hadden niet heel veel daar te doen, dus rommelen, en lekker met de meiden buiten spelen. We hoorden dat er geen water was (al drie dagen niet) en ook de stroom is op, alleen overdag is er stroom, ’s avonds is er niets. Dus zaten we na het eten in het donker, en gingen we maar vroeg naar bed!
Donderdag natuurlijk gelijk naar het ziekenhuis, alwaar we heel blij werden!! De ok lamp hing inderdaad, er waren er twee opgehangen!! En de verloskamers werden geverfd!! En de spullen die we meegebracht hebben, waren keurig verdeeld en de storekeeper (frank) wist precies wat er nog was, had keurig in beeld wie wat had meegenomen, heel goed werk dus!
We spraken met de verantwoordelijke arts voor moeder en kindzorg, en die vond ons idee van een tafel in de ok, weegschaal in de ok, en dus de baby in de ok tot moeder er weg gaat, ook een heel goed plan! Dus wij naar mr mdekepele (de man die daar verantwoordelijk voor is) en die ging gelijk bellen met de timmerman, en we hopen dat het snel klaar is.
Terug in het IOP met edson gepraat over onze plannen voor het IOP nog, tw een tafel in de keuken, zodat ze kunnen afwassen aan een tafel, ipv op de grond. Afdekstrips voor om de goot af te dekken die in de hele keuken loopt. En een wasdroogsysteem in de tuin. Dat gaat volgens plan ook allemaal klaar komen voor we weg zijn. Mooi dus!!
Verder zijn we wel zo’n beetje aan de afronding van ons avontuur hier begonnen. We gaan zondag nog een keer naar Hawa ook voor haar moeder Gaan nog wat gezinnetjes in de buurt blij maken met wat spulletjes, en zullen nog wel veel foto’s maken en filmen.
Het valt ons iedere keer als we weggeweest zijn op, hoe arm en droog en zonder water het hier is in vergelijk met andere regio’s. het is echt niet leuk als je drie dagen of meer zonder water zit, je gaat op den duur toch echt wel beetje stinken hoor!!
Mar wij hebben het hier op het IOP nog heel rijk als je verder hier in het dorp kijkt, lemen hutjes, en op een matje slapen. Nou ja, ik geloof dat ik in herhaling val!