vrijdag 6 dec - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu vrijdag 6 dec - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

vrijdag 6 dec

Blijf op de hoogte en volg joke

06 December 2013 | Tanzania, Ilula

Vrijdag alweer!!
Vandaag een dag vol met excursies! Om half negen al weg, opgehaald door weer een chique auto. Als je dan die daladala’s ziet, is dit toch wel chique! Maar de daladala’s hier zijn bijna hetzelfde als in Thailand! En ook het eten doet me vaak aan Thailand denken! Grappig!
We gingen eerst naar de kruidentuin, we kregen een spicy tour, erg leuk en interessant. We leerden een heleboel nieuwe vruchten kennen, en ook kruiden die we wel kennen, maar er hier totaal anders uitzien, en ook veel beter smaken! Het was een leuke ervaring. Zo hoorden we ook dat veel vruchten helemaal boven in een boom groeien en er niet moeten afvallen, dus zijn er mannetjes die als beroep boomklimmen hebben en die dat fruit eraf halen. Zo zagen we een jongen van een jaar of 15 razendsnel bovenin een kokosnotenboom klimmen, al zingend en dansend! Heel leuk om te zien. Nooit gerealiseerd dat er zoveel gedaan moet worden om een kokosnoot te krijgen! Ook zagen we een meisje van ong 18 in een boom zitten, die plukte kruidnagels! Die komen dus ook van bomen! Ze werd betaald per kg kruidnagel, en daarvoor moet ze dan uren in een boom zitten! Ook gezien hoe kurkuma groeit, en een lipstickplant (voor rode verf) , nootmuskaat, citroengras, veel fruit, een stinkyfruit, hele grote dingen die heel erg lekker zijn, en rode bananen.. nooit geweten dat bananen na het dragen van een tros afsterven en er dan al weer een nieuwe scheut bezig is. Kortom, een leerzame tour, daarna een assortiment van vruchten voorgeschoteld gekregen. We wisten van de helft het bestaan niet, en we hebben zelden zulke lekkere vruchten gegeten, zelfs avocado was heerlijk en ook onze vijand papayo smaakte hier prima!
Hierna naar prisoneiland, lekker met een bootje op de oceaan. Het eiland was bedoeld voor slaven handel maar de slavenhandel was al verboden toen het klaar was, toen zou het een gevangenis worden, maar er kwamen veel mensen van buitenland, die in quarantaine moesten, en toen hebben ze het eiland daarvoor gebruikt. Nu zijn er alleen wat restaurants en een hele grote verzameling schildpadden (reuze) ze komen van de cheychellen, ze zijn geschonken door een sultan. De oudste is 158 jaar, ze hebben een leefgebied van 4 km2, en ze doen het heel goed, ze breiden zich goed uit!
Hierna terug naar stonetown, hier eerst lekker gelunchd ophet strand (lijkt hier echt wel westers) en daarna met onze gids een wandeling door de stad, dit was erg indrukwekkend. Het is een cultuur van engels, arabisch en Portugees, en indisch. Zo zijn er bv deuren voor de huizen die je kan onderscheiden in arabisch (recht met versieringen en een slavenketting als versiering en hoe groter de ketting hoe rijker de fam.) , engels (recht toe recht aan) en indisch (met een boogje en met pinnen op de deur, dit was tegen de olifanten die anders de huizen zouden binnenkomen.) verder hebben we de slavenhistorie gehoord en “gezien”dat is erg indrukwekkend. We wisten niet dat het zo’n impact heeft gehad op dit eiland. Ook hier waren weer de missionarissen die ervoor zorgden dat het tot een einde kwam.de missionarissen hebben toch werkelijk heel veel goed werk hier in Afrika gedaan, en dat doen ze nog. Ik ben er echt heel erg van onder de indruk, en zou wel willen dat wij die stap vroeger hadden gezet. Als eind nog even over de markt gelopen en me weer gerealiseerd dat dit eiland niet heel erg Afrikaans aandoet, maar meer invloeden van Arabieren en westerse culturen heeft. Het echte”afrika vind ik hier niet terug. Het eiland is voor 95% islamitisch en dat is wel te zien aan het straatbeeld, overal hoofddoeken, maar volgens onze gids is het hier ook cultuur, want lopen christenvrouwen ook met hoofddoeken. Kortom een veelbewogen, bijzondere dag!! Weer erg luxe met een privé gids en privé chauffeur!!