de weeek van de vrije dagen!! - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu de weeek van de vrije dagen!! - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

de weeek van de vrije dagen!!

Blijf op de hoogte en volg joke

20 Oktober 2013 | Tanzania, Ilula

De week van de vrije dagen!!
Zaterdag werd de vlam naar de highschool gebracht, het was een nationale feestdag en we werden geacht het bij te wonen. Het is een gewoonte om een toorts door het hele land te vervoeren in een bepaalde week, die vlam vertegenwoordigt de vrede., en wordt bij speciale plaatsen getoond, met bijbehorend vertoon en speeches! Dit keer was de highschool van IOp uitgekozen om getoond te worden! Een hele eer!! Dus wij met zn allen naar de high school en gedansd en naar speeches geluisterd en de vlam vastgehouden. Wel leuk om mee te maken!! Hierna zijn we gaan wandelen met een paar meisjes (vrijwilligers) dat was erg leuk en mooi!! We stopten bij een soort van westers uitziend terrasje en gelijk kwamen er kinderen naar ons kijken!! Echt heel grappig, we hadden ballonnen en bellen blazen en dat vonden ze geweldig!!
Zondag was kerkdag. Ik zat voorin en kreeg een meisje naast me, dat zich vermaakte met mij engels te leren en met de franjes van mn rok te spelen (ik leerde haar dat) en later kwam er nog eentje tussenin zitten, ze proppen hun kinderen gewoon zowat op je schoot! Na kerktijd lekker even relaxen en vervolgens was het sponsormiddag. Alle sponsorkinderen van Nederland en Italie kwamen en we moesten ze vermaken. Eerst hebben we ze een kaartje of brief laten schrijven aan hun spoonsor, daarna lekker allemaal buitenspelletjes gedaan. Was echt super leuk, de kinderen zijn heel enthousiast!!
Maandag hadden we vrij, want het was presidentsdag ofzo. We gingen met een grote groep naar het huis van de invalide kinderen. Het was weer erg indrukwekkend. Volgens mij went zoiets nooit. Toen we terug waren, hadden we een “vrije”middag, en aan het eind van de middag een afscheidsborrel voor Ger. Dat was gezellig!! Vervolgens moesten we bij Edson ( soort van vervanger van Berit) gaan eten, samen met Annelies, Elsbeth (Noorwegen) en de Italianen, omdat we lid van IOP nl zijn. We hadden er totaal geen zin in, maar toen we bij zijn huis aankwamen, werden we er een soort van blij van! Het is een super groot huis, en voor hier superdeluxe!! Met plavuizen op de grond en een aparte eetkamer . je komt binnen in een ruimte, waar een echt gasfornuis instaat! Dan is er een hele lange gang, en dan de balzaal van een kamer, waar alleen een matras in ligt en een tv staat, dan de eetkamer met een mooie tafel en stoelen en een nieuwe koelkast die het ook doet!! En dan het meest ideale van al, een heuse zitwc!! En ik keek per ongeluk een verkeerde ruimte in, en dat was een prachtig mooie slaapkamer, echt heel luxe!! Het eten was niet echt bijzonder, de gesprekken wel, het ging over opvolgers voor Berit (die gaat binnen anderhalf jaar stoppen!) en over politiek en dit land tov de rijke landen. Edson heeft echt wel over de grenzen van zijn land leren kijken en ziet de onmogelijkheden en mogelijkheden en daarom was het een leuke, leerzame, interessante avond!!!
Eenmaal terug vertelde Ger dat hij een mooi afscheid had gehad!!
En de volgende ochtend moesten we echt afsceid van Ger nemen, dat was niet leuk, want het is echt een vriend geworden, we gaan hem hier zeker missen!! Gelukkig hadden we gelijk een goede afleiding, we moesten bij een vergadering van het hele IOP zitten. Eerst leek het een soort van twee kampen te worden, de blanken tegen de zwarten, maar gelukkig draaide dat wel weer bij!
We hebben wat ideen kunnen opperen, zijn benieuwd of ze er iets mee gaan doen! Hierna naar het ziekenhuis, waar we een gesprek met de directeur hadden en daarna een sectio met helaas een dood meiske, omdat de placenta allang geboren was!Het was niet zo heel erg dat het kindje dood was, want het was super mager en zag er niet echt goed uit, maar het ergst was dat het meisje dat het kindje kreeg, gewoon na afloop een half uur helemaal alleen lag te wachten op vervoer naar de zaal en dat het personeel in de ok totaal niet stil of rustig was, ze waren gewoon aan het lachen en grapjes aan het maken. Dat vond ik eigenlijk heel schokkend. Tijdens de operatie was de medewerkster anesthesie gewoon op haar stoel in slaap gevallen! Toen de andere anesthesist binnenkwam moest hij haar wakker schudden. En even later stond diezelfde man een vlieg te vangen!
Ja, er gebeuren echt rare dingen daar in het ziekenhuis!!! Toen we klaar waren in het ziekenhuis, waren er een heleboel gasten meer, oa sheryl had haar moeder en zus in haar kamer! Reden om in de avond een gezellig avondje te rummykubben!! Zelfs hier hebben we spelletjesavond geïntroduceerd, Jenny!!
Een van de dagen nog weer eens gezeten met een paar meiden met ons fotoboekje en ons afscheidsboek. Dit vinden ze allemaal heel erg interessant, en het feit dat Rashmie ook bruin/zwart is, vinden ze echt te leuk!!
Ook de oma’s die al zo oud zijn, dat is toch wel een raar iets, zo oud!! Echt leuk om hun reacties daarop te zien en horen!!

• 25 Oktober 2013 - 19:39

Marijke:

Hoi Klaas,

Nog van harte met je verjaardag! Ik heb moeite gedaan om je op de dag zelf een berichtje te sturen via
    mijn mobiel maar dat lukte niet; ik kreeg het niet weg. Misschien omdat ik in Berlijn zat met school? Ik had daar geen wifi en toen ik thuis kwam, zijn we gelijk naar de Ardennen gegaan en daar hebben ze ook nog geen wifi uitgevonden. Nou ja, niet minder gemeend.
    Sterkte en plezier daar nog.
    André en Marijke.