Vrijdag 11 oktober. - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu Vrijdag 11 oktober. - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

Vrijdag 11 oktober.

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg joke

12 Oktober 2013 | Tanzania, Ilula

Vrijdag 11 oktober.
Vandaag gaan we weer naar het ziekenhuis, klaas en ger hebben nl een container ontdekt, en daarin was een reanimatietafel voor babies. Die hebben we opgebouwd, en aan de artsen en anesthesist uitgelegd hoe ze het moeten gebruiken. Ze waren wel enthousiast, maar wilden hem eigenlijk in de verloskamers zetten, maar wij vonden het handiger als die in de ok komt, want daar komen de meeste baby’s echt beroerd ter wereld!! We hebben tot twee keer toe een arts kunnen overtuigen, dat was echt wel leuk! En het is natuurlijk een super aanvulling op onze couveuse!!
We hadden in de ochtend al gesproken met Atilio, en die had alweer een brief naar het ziekenhuis gedaan, dus we konden vertellen dat er een couveuse ook aan komt, en nu hebben ze een super idee, een soort van baby kamer!!! Er is nog een ongebruikte kamer, dus dat kan prima, en dan kunnen ze daar de couveuse indoen en een bedje met een warmte lamp, dan is het daar de ic en mc!! Het was weer erg leuk in het ziekenhuis, we lopen overal binnen, er komen mensen op je af die iets gerepareerd willen, en meestal is het super simpel en kan je het uitleggen zodat ze het de volgende keer zelf kunnen (hopen we dan!) Ger heeft daar een tandarts stoel gemaakt die al drie maanden ongebruikt stond te zijn, want kapot!! Echt heel vervelend, dat is hier de mentaliteit, kapot, dan jammer!! En als wij dan zeggen dat we het willen repareren zijn ze wel als een kind zo blij, echt vreemd, wat ze kunnen het vaak zelf ook wel. Ik had ook een keer een gesprek met een vrouw van foster parents en die vertelde dat het niet in de aard van de tanzanianen ligt om tegen de regering in te gaan, de regering belooft hier van alles en daar komt helemaal niets van, maar de bevolking denkt dan zo is het nu eenmaal! Echt frustrerend voor ons, wij kunnen ons niet voorstellen dat je zo kan leven!
Nog even iets over het water van hier, dat is hier gesprek van de dag, dus dat kan altijd wel! Er worden in een heleboel dorpen al tappunten gemaakt, sleuven zijn gelegd, maar niemand weet wanneer de leidingen komen en het water wordt aangesloten want dat is een zaak van de regering. Het gaat zelfs zover dat je volgend jaar een eigen wateraansluiting zou kunnen kopen voor 30,- euro ( gemiddelde afrikaan werkt daar 2 maanden voor) maar het is maar zeer de vraag of er dan ook echt water uit kan komen, hoe meer gebruikers, hoe minder water! De bewoners moeten dan wel zelf de leiding van het tappunt naar hun woning maken, er zijn totaal geen regels darvoor, alles mag!
Het ziekenhuis heeft ook een tappunt, maar de regering doet dit punt regelmatig dicht, en niemand weet waarom, ze vragen het ook niet.dan maar een ziekenhuis zonder water!!
Verder gisteren (vrijdag) de markt overleefd. Er was een markt voor de werknemers hier, ze konden spullen kopen zoals koffers en kleding. Je weet echt niet wat je meemaakt, ze rennen als gekken op de koffers af!! Die gebruiken ze als kast!
De avond werd afgesloten met een film, die maar half gekeken mag worden, de andere helft vanavond, want anders wordt het te laat!

• 12 Oktober 2013 - 21:55

Dorien:

Weer indrukwekkende dagen beschreven! Wel jammer, dat men weinig onderneemt als iets niet goed loopt, maar ze zijn waarschijnlijk niet anders gewend. Gelukkig slaat de "babyroom" goed aan!
    Groetjes.

• 15 Oktober 2013 - 21:17