woensdag en donderdag 25 en 26 spet - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu woensdag en donderdag 25 en 26 spet - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

woensdag en donderdag 25 en 26 spet

Door: klaas en joke

Blijf op de hoogte en volg joke

28 September 2013 | Tanzania, Ilula

Gisteren heb ik hier op het IOp gewerkt, ik heb Rafael geholpen met het koken op zonne ernergie, op een soort van schotel. Eerst moesten we elastiek kopen om een hoes erover te maken, zodat het niet zo stoffig wordt.
We nemen het golfkarretje, maar halverwege stopt het ding ermee; de benzine is dus op!! We houden een motor aan, en die wil een van ons wel naar het benzinestation brengen. Raf gaat met hem mee, en ik blijf bij het karretje. Natuurlijk komt er een mannetje voorbij die een gesprek met mij begint. Hij vertelt dat hij hier is om over het geloof te praten en hij zoekt en vindt mineralen,d ie hij dan weer verkoopt. Bijzonder verhaal hoor!
Gelukkig is raf vrij snel weer terug! We zijn snel in het dorpje waar de winkel is. Ik maak wel een keer een foto van de Hoofdsstraat, want je kan het slecht omschrijven! Eenmaal terug, zijn we de kok gaan bewerken om te gaan werken met het schotel gebeuren!! Dat is nog een heel ding, want hij was super druk met koken voor de lunch en had geen idee wat hij kon verwachten. Gelukkig hadden we er iemand bij die kon tolken. Helaas werd het snel erg bewolkt en hebben we alleen kunnen laten zien hoe je het ding schoon moet houden (met water en bloem!)
Heerlijk gelunchd, met een echte fruitsalade toe, heerlijk!! In de middag met Cheryl (huisarts) en Ger (man van midden 40 en technisch ingenieur) een wandeling gemaakt naar het dichtstbijzijnde dorp. Je loopt dan langs de snelweg. Net toen we het dorp inliepen, kwam er een motor recht op mij af, ik deed nog wel een stap opzij, maar hij reed toch over mn voet, en ik viel achterover op de weg! Iedereen schrok erg, en vroeg hoe het ging, maar ik stond gelijk weer op, dus viel het gelukkig mee! Cheryl ging gelijk koud water erover doen, en kocht nog een fles uit de koeling. Gelukkig viel het allemaal heel erg mee, ik heb een beetje blauwe voet, maar niet heel erg! Voortaan let ik nog meer op bij motoren!! Tjeerd, doe het aub deleten voor de oma;s !! niet vergeten hoor!
Gezellig e middag thuis, thee en koffie gedronken in het hoekje vlak bij onze kamer, en gezellig zitten kletsen. Na het eten weer met de kindertjes gespeeld, en daarna nog een uurjte gekletst. Kortom, leuke dag, af en toe lijkt het wel een schoolreisje hier! Alleen dan wat primitiever! Klaas heeft de douchekoppen geprobeerd te ontkalken, nu komt er zowaar een extra straaltje uit!! Maar alles went, soms moet je opletten dat je dingen niet als gewoon gaat accepteren, want dat is ook niet zoals het hoort! Klaas heeft goed geverfd en gestuukd, de mannen daar dachten dat hij stucadoor was, dus, robert, weer een concurrent erbij!
Donderdag gingen we weer in het ziekenhuis werken! Klaas had 2 sectio’s Bedroevend hoe de kwaliteit van de apparaten is, en zelfs klaas is het gelukt om een saturatie meter te repareren die de anesthesist niet kon maken! Ook kwam hij erachter dat de spinaal niet goed gezet was, de benen bewogen en hij maakte daar een opmerking over, toen gingen ze in acite! en daarna niks meer, toen ging hij mij opzoeken, en ik was er erg blij mee, want ik zat bij een soort consultatie buro, maar dat ging er zo sloom aan toe. Er was geen tweede pen, dus ik kon niks doen! Klaas had een pen, en dus konden we wat meer doorwerken! De kinderen werden aan een unster die aan het plafond hangt gewogen (iedereen heeft een eigen tuigje daarvoor) en dan moest het opgeschreven en in de curve gedaan. Ieneke, wat werken wij dan veel nauwkeuriger! De veelkleurigheid was geweldig, maar het lawaai niet te beschrijven! Kinderen die huilen, moeders die kletsen, telefoons die overgaan en dat alles in een betonnen ruimte! Het was alleen al leuk om daar te zitten observeren! Toen we (veel eerder dan normaal) klaar waren, gingen we naar huis, koken in de zonneoven ging niet lukken. Ik heb toen met Raf nog wat experimenten gedaan en klaas heeft fietsen gerepareerd.


  • 28 September 2013 - 14:46

    Mo:

    Wat zijn jullie handige Sjaakies met al dat gerepareer zeg! Kan ik jullie hier in NL ook bellen? :P Klinkt supernuttig voor de locals. Hopelijk leren ze het ook zelf te doen door jullie. Bizar he? Hoe belemmerend zo'n pennengebrek werkt. In NL sta je er nooit bij stil hoe handig het is dat iedereen meerdere pennen heeft...zoiets kleins denk je dan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joke

Actief sinds 28 Aug. 2013
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 53612

Voorgaande reizen:

12 September 2017 - 10 November 2017

tanzania terug

21 September 2017 - 21 September 2017

donderdag reisdag

17 September 2017 - 17 September 2017

zondag

17 September 2017 - 17 September 2017

zondag

16 September 2017 - 16 September 2017

Ifakara

16 September 2017 - 16 September 2017

reis naar Peter

16 September 2017 - 16 September 2017

zaterdag

06 September 2013 - 13 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: