dinsdag - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu dinsdag - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

dinsdag

Door: klaas en joke

Blijf op de hoogte en volg joke

28 September 2013 | Tanzania, Ilula

Dinsdag 2 e week

Vandaag weer een bijzondere dag! We beginnen met het rubriceren en de prijzen opzoeken van de medische artikelen. Halverwege zijn we het al super zat, en nemen een pauze, lekker in het zonnetje!
We zijn pas klaar kort voor de lunch, en we gaan nog even met Rafael (de belg!) mee naar zijn project: het klaarmaken van zonneovens, ovens die werken op zon. Ze komen vanuit Luxemburg en Rafael heeft ze nog iets verbeterd, zodat hij nu werkt tot iig 175graden! Alleen is het nog heel lastig dat je hem steeds moet verplaatsen en hij is nogal zwaar. Maar morgen gaan we koken in de oven, en kijken hoe en of het werkt!
Na de lunch: heerlijk pannenkoeken!!!, hadden we een afspraak met Atilio en de big boss Edson!
Ze kregen de lijst te zien ook hoeveel alles waard is, en ze vielen bijna van hun stoel!!!Edson had al verteld aan een vrijwilligster die bij hem in huis is, dat hij de tv en de krant erbij wil halen! Ben benieuwd of hij dat het echt voor elkaar krijgt! Hij had het steeds maar over hoeveel mensenlevens hiermee gered kunnen worden. Wij werden er verlegen van! Maar dat is dus jullie werk, he jongens!!!
Hierna hadden we nog gesprek over de punten die we afgelopen vrijdag naar voren hadden gebracht en tot onze verbazing mogen we een paar punten gelijk starten!
Hij wil zelfs dat er een aantal klaar zijn voordat Berit hier is! Toch gaaf dat er hier ook meegedacht wordt en mensen dingen aannemen en niet zeggen dat het altijd al zo is gegaan en dus zo blijft gaan. Een ding dat ik mooi vind dat we mogen gaan proberen is het bouwen van een soort van buitenoven met modder, koeienpoep, stenen en nog wat materiaal dat hier overal zomaar ligt. Het voordeel van koken hierop is dat mensen minder brandstof nodig hebben, het is minder gevaarlijk (minder brandwonden) het is minder ongezond (rook in kleine ruimtes) en het spaart tijd. In andere regio’s hebben ze het al langere tijd en het is gebleken dat de winst oploopt tot een kind naar school per jaar! En ook groot voordeel, ze kunnen het zelf maken en repareren en het is (bijna) gratis!
Dat project mogen we dus ook nog zelf gaan opzetten, echt super!!
Hierna nog de gewone dingen als wassen, fysio-oefeningen, we worden steeds inventiever, nu heb ik zelfs een soort van wiebeltol!
Hierna kwamen er twee nieuwe vrijwilligers en er gaat er eentje weg (matthilde)daarvoor hadden we een fles wijn gekocht, en die hebben we heerlijk op de voetbaltribune opgedronken ( we mogen hier geen alcohol!)
Kortom een leuke dag!!!
sorry voor sommige verslagen die 2 keer verschijne