weekend - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu weekend - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

weekend

Door: klaas en joke

Blijf op de hoogte en volg joke

22 September 2013 | Tanzania, Ilula

Weekend!!
Tja, ons eerste weekend hier! Zaterdag zijn we met veel vrijwilligers en 4meiden van IOP hiken, oftewel lekker wandelen! We begonnen om 9 uur, direct na het ontbijt. Het was een super mooie wandeling naar de top van een berg hier in de buurt. Het was gezellig en heel mooi!!
Bovenop hebben we gepicknickt, maar er kwam een horde kinderen uit de buurt ofzo, en die durfden ons niet voorbij te lopen! Heel gek, iedere keer als wij opstonden, renden ze gillend weg! Af en toe was het best steil, maar mn knie hield het heel goed, waar regelmatig fysio oefeningen al niet goed voor zijn! Trouwens, als ik mn oefeningen doe, krijg ik steeds meer support en mannetjes die meedoen en vragen of ik dit en dit ook kan! Het groeit uit tot een echt gymles! Op de terugweg liep een deel van de vrijwilligers met twee meiden de verkeerde kant op, en ook wij raakten de weg kwijt, de meiden wisten het ook niet precies meer! Gelukkig kan je van ver de daken van het IOP zien liggen, en is er toch nergens een echte weg of pad, dus kom je er wel weer! We waren rond 14.30 terug, konden nog wat lunchen, maar helaas niet douchen watn water was op! In de put was ook heel weinig water, dus alleen de nodige was gedaan.
‘savonds was er birthday party. Dat is iedere maand op de derde zaterdag. Dan worden alle verjaardagen van die maand gevierd. Er is dan cake gebakken, we zingen, de jarigen delen die cake uit, we zingen en dansen en zingen en dansen, en eten uiteindelijk met zn allen. De meiden krijgen dan prik bij hun eten! Daarna wordt er weer gedanst en gezongen! Maar er is natuurlijk ook de enorme afwas! Wij hebben als vrijwilligers de meiden naar het dansen gestuurd en zelf de afwas gedaan, dat vonden ze echt super leuk!!
O, ja, bijna het belangrijkste vergeten, we kregen voor het eten bericht van Atilio dat de medische spullen in de auto zaten en morgen vervoerd zouden worden!! Opluchting alom!!
Vandaag gingen we naar de Masai; een familie van een man met zes vrouwen en zestig ofzo kinderen. Echt heel gek. Iedereen heeft wel een eigen huis. We gingen eerst naar de kerk daar, en daarna gingen we onder een boom zitten praten over hun levenswijze. Hierna mochten we wat huizen bekijken en vervolgens wilden de Masai van ons dingen weten, zoals of een vrouw alles meeneemt als ze trouwt en of een getrouwd stel iets meeneemt als het op bezoek bij hun ouders gaan. Ook hoorden we wat ze daar de hele dag doen; de mannen op het vee passen en de vrouwen melken, water halen, huishouden doen, koken, en huizen bouwen, want dat zouden de mannen niet kunnen! Gelukkig woon ik in Nederland!! Daarna gingen we ons omkleden als Masai en hebben we de dansen die zij daar doen gedanst. Lachen!!
Vervolgens nog een marktje, kettingen gekocht voor de meiden die meewaren (vier stuks!) en weer terug naar huis. Onderweg tot drie keer toe gestopt, twee keer water bijvullen want de motor liep warm, en een keer benzine vullen! Het was een bergweg, vrij steil, daar zou het wel door komen! En toen we thuis waren, kwam de medische zending, die staat nu in de gang!!
Straks nog spelletjesavond met de meiden en morgen hier blijven om de medische spullen te verzorgen!
Iedereen weer bedankt voor alle leuke reacties!!!

• 22 September 2013 - 19:11

Marvin:

Hoi Klaas en Joke,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, hoe is het weer daar? Net zo warm als in Ghana??
    Morgen ga ik met de woning op vakantie naar Duinrell en kom vrijdag weer terug, dan ga ik naar mama.
    Groetjes en een hele dikke knuffel en ik mis jullie wel hoor,
    Marvin

• 22 September 2013 - 19:34

Dorien:

Wat heerlijk dat de spullen er nu zijn! Een hele opluchting voor jullie, denk ik.
    En wat een leuk verslag weer, leuk om te lezen.

• 22 September 2013 - 20:15

San:

Hallo joke Klaas. Ik mis. Jullie Hoe gaat het. Met jullie. Ik. Ga. Zaterdag naar. Tjeerd en Jacqueline. Kus jes. SAM

• 23 September 2013 - 12:46

Greetje:

Wat heerlijk, zeg, dat de spullen binnen zijn. Al het werk i.i.g. niet voor niets geweest en het is uiteraard hard nodig aar! En een leuk weekend gehad zo te lezen. GreetZ

• 23 September 2013 - 22:08

Tanja:

Hallo Klaas en Joke,
    Leuke verslagen schrijven jullie zeg, lees ze met veel plezier.Groetjes Fred en Tanja