relaxte dag - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu relaxte dag - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

relaxte dag

Blijf op de hoogte en volg joke

21 September 2013 | Tanzania, Ilula

Vandaag een relaxt dagje voor de verandering! Eerst hebben we een gesprek met Atilio over onze introductieweek. We evalueren hoe we het vonden, en we vragen hoe dingen horen te gaan. BV er is hier een nanny, maar geen van de vrijwilligers weet eigenlijk wat ze hoort te doen! De allerkleinsten worden door ons om 16.00 buiten in bad gedaan, en om 21 ( bedtijd) doen wij ze naar de wc laten gaan en dan in bed stoppen. Maar de nanny doet daaraan eigenlijk heel weinig! Nu blijkt dus dat de nanny dit alles moet doen! We hebben nu gevraagd of er een beschrijving van de taken van de nanny enz gemaakt kan worden en die zou dan verspreid moeten worden bij de vrijwilligers. Ook zouden we het prettig vinden als we van iedere “kameroudste”een foto zouden kunnen krijgen, met hun “kinderen”.Het is hier nl zo geregeld dat de oudsten ( vanaf jaar of 16) zorgen voor de kleinsten. Ze delen dan een kamer, ze doen de was voor de kleinsten( of samen met hen) en ze zorgen ervoor dat ze op tijd naar bed gaan, en wat al niet meer!! De meiden hier zorgen echt heel goed voor elkaar!!
Als ik dan toch bezig ben met over IOP te vertellen, dan gelijk ook maariets over de dagstructuur: we staan hier om 7 uur op, om half 8 is het ochtendgebed, dan komen alle mensen die hier werken bij elkaar, zingen eerst wat (onder genot van de djembe of klappen!) dan een stukje uit de bijbel, met uitleg (soms ook in engels, hangt van degene die de beurt heeft af) en dan gebed met iedereen in ee kring en handen geven, daarna handen in de lucht (nog steeds vast) en “good morning!”Hierna gaan we naar onze “zaal”voor ontbijt met alle vrijwilligers. Erg gezellig! Dan aan de slag, afhankelijk van je programma, tussen de middag lunch met vrijwilligers, dan werk, dan aan de slag met de meiden (badderen, spelen) Hierna tijd voor je zelf, dan diner (weer alleen met vrijwilligers) en vervolgens tot uur of 21.00 met de meiden. Meestal lees ik een aantal voor, er is er eentje (anna) die geniet er zo erg van! Ook puzzelen we of memory… genoeg dingen te verzinnen!
Na het geprek met Atilio moesten we met Tulia en Tamari praten over de komende week. We hebben weer een leuk programma:
Ma HIV testing, Di working at hospital ( we gaan met Maria) mee met een soort van rijdend consultatiebureau en preventief inenten) Woe painting de High school ( die moetkomende maand geopend worden en er is nog het een en ander te klussen, maar gelukkig doen de mensen van hier even hard mee!. Do weer hospital en vrijdag met de fosterfamilies… Vol programma dus!!
Atilio kwam ook nog vermelden dat hij z schaamde maar de med spullen zijn uitgeklaard, maar er moet 2250,- betaald worden daarvoor. Wij hebben gezegd dat wij wel 1250,- betalen, IOP 500,- en hospital ook 500,- Waarschijnlijk gaat het zo gebeuren en kunnen we binnenkort hier het ziekenhuisje blij maken, en waarschijnlijk ook het ziekenhuisje in de buurt!! Relatief goed nieuws dus!!
Verder heb ik gister nog bij de kippen gewerkt, er moest 300 kg kippenvoer gemaakt van allerlei mengsels! Dat vond ik wel leuk om te doen,en het was ook echt wel nuttig! Klaas heeft weer aan de fietsen gewerkt, en de mensen geïnstrueerd over hoe het moet. Leuk om te zien hoe leergierig ze zijn!
GOED NIEUWS< het is maandag, oftwel de spullen komen morgen hier naar toe,ze zitten al in de auto, kreeg net een sms van Atilio!! SUper, over het hoe en wat, dat weten we zelf ook nog niet, dus dag horen jullie zsm

• 21 September 2013 - 18:49

Emma:

Hoi Klaas en Joke, Het gaat echt goed bij jullie. Ik zat te bedenken onder het lezen dat het toch geweldig zou zijn als Klaas voor dat hij de OK opgaat in het Diac ook de dag zo mag beginnen ;-), wie weet komt dit nog ooit.

• 22 September 2013 - 17:40

Peter En Gerda:

Hoi Joke en Klaas,
    Geweldig wat een werk jullie doen daar met al die andere vrijwilligers. Het lijkt er op dat de structuur er een beetje inkomt. Het moet iedere keer weer voor jullie verrassend zijn hoe dingen gaan. Je blijft je verbazen. Joke; ik kwam je moeder tegen in de lift van de Driehoorne en heb haar even gesproken. Eerst uitgelegd wie ik was. Het gaat al een beetje wennen zegt ze.
    Groetjes van ons en sterkte en succes de komende week.