werken in het ziekenhuis en fietspary - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu werken in het ziekenhuis en fietspary - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

werken in het ziekenhuis en fietspary

Blijf op de hoogte en volg joke

19 September 2013 | Tanzania, Ilula

Donderdag 19 september.
Vandaag bij het ontbijt gebakken brood, maar wel heel speciaal. Brood in visolie gebakken, niet te kanen. Vandaag toch maar en bezoek aan het ziekenhuis.Daar aangekomen hoorden we dat er een sectio zou plaatsvinden, binnen een half uur. Het duurde echter nog een uur voordat de ok in gereedheid werd gebracht. Joke mocht ook mee de ok op. Ok kleding geen passende maten en kleuren, gelukkig hadden we zelf een mondmasker meegenomen, want er lagen allen maar gebruikte !!!!!! weer van die zweetlaarzen aan Patiënt komt naakt op een brancard met zeil de ok opgereden., heeft een catheter, als bewaking wordt er gedurende de ingreep slechts eenmaal de bloeddruk gemeten, ingreep vind wel onder spinaal plaats. Uiteraard zijn er geen ClP s beschikbaar,maar worden de steriele doeken met korentang ui de trommels gehaald, instrumenten zijn steriel ingepakt in versleten linnen bijeen gehouden door een witte veter.
Ik dacht mee te kunnen kijken, maar de chirurg vond wel dat ik aan tafel mocht als assistent. Vandaag was er water in de ok, echte geen borstel, wel zeep, maar geen handdesinfectans Desinfecteren met jodium en vervolgens afdekken met groene doeken. Instrumentarium lijken wel in orde maar tijdens gebruik,botte scharen, versleten scharen een grof chirurgisch,scharend pincet.
Openen van de buik ( mediane incisie) lijkt op de werkwijze thuis,complicatie: blaas wordt geperforeerd, overhechten, Kind wordt nagenoeg levenloos geboren, na 20 minuten dan eindelijk een”gezonde “baby. ( minimale voorzieningen zijn aanwezig zijn aanwezig om de eerste opvang te doen.)Hechtingen zijn minimaal aanwezig. Uiteindelijk resultaat lijkt goed. Ook nu wordt de patiënt weer naakt op de brancard, die via buiten naar de kraamafdeling gaat. Instrumenten, worden zelf gewassen en gaan daarna weer de autoclaaf in, Soppen doe je niet,alleen de vloer…….
Bijzonder dat een operatie zo kan plaatsvinden. Via een omweg terug naar het IOP, luncht en fietsen gerepareerd( lekke banden, vastzeten wielen) voor de fiets party vanmiddag DE wezen zijn erg enthousiast, sommigen hebben nog nooit een fiets gezien, lachwekkende tafarelen Ook de workmate geïntroduceerd, zagen deden ze op de grond, erg onhandig. Ze waren stomverbaasd dat zoiets bestaat. In de “rommel”kamer zijn zeker wel 5 workmates, geschonken door derden maar worden nooit gebruikt?????
Zo dit was het wel weer voor vandaag , stof tot nadenken, maar vooral veel blije enthousiaste kindergezichten.
v

• 19 September 2013 - 22:43

Henny En Bram:

wat leuk om al jullie belevenissen te volgen!We zien het voor ons want jullie schrijven zoals we jullie kennen dus komt het heel dichtbij.We kijken al weer uit naar het vervolg1 bram en henny

• 20 September 2013 - 10:52

Greetje:

Ook dit is TIA. Kapotte fietsen, workmates die niet gebruikt worden. Het is toch eigenlijk niet te geloven.
    Jullie zijn daar echt goed bezig! Top.