dag 2 - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu dag 2 - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu

dag 2

Door: klaas of joke

Blijf op de hoogte en volg joke

11 September 2013 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Tje en dan is het zondag en zit ik weer na het eten lekker te typen over vandaag!
Vandaag hebben we eerst eens een beetje uitgeslapen! We kregen een eitje bij het ontbijt, en er was cacao om choc melk te maken, maar ik maakte lekker “zand”voor op mn boterham!(insiders weten wat ik bedoel!)
Hierna hebben we de was gedaan: klaas heeft staan schrobben bij een vrouwjte dat ook de was deed! Vervolgens gingen we een eindje wandelen en kwamen bij een bord dat de weg wijst naar een Koreaanse kerk! Daar zijn we heengegaan. We hoorden van ver al zingen, en dat terwijl er niet meer dan 40 man aanwezig was. We hebben de hele dienst uitgezeten, eerst lekker meezingen (lalalala) en bij de preek hebben wij onze e reader gepakt en uit de bijbel gelezen! Goed om dat eens rustig te doen, dan realiseer je je pas hoe wonderlijk het is dat de bijbel wereldwijd nog steeds op grote schaal gelezen wordt, terwijl het een eeuwenoud en best wonderlijk verhaal is (zeker van genesis!0
Na de dienst werden we uitgenodigd voor lunch! Heerlijke lunch met rijst, Koreaanse soep en kamchi ofzo (sjoerd, jij weet wel wat ik bedoel!). We praatten met een aantal mensen, en na de lunch was er buiten koffie, de kinderen waren aan het voetballen ondertussen. Toen we koffie hadden ingeschonken, werden we gebeld door Liston. We moesten terug, want Liston en Atilio van het IOP zaten in ons hostel op ons te wachten. Met hen zijn we naar het strand gelopen, hebben daar lekker gezeten en voorlichting over het project gekregen, en wat over Ilula gepraat. We lieten hen een foto van onze kinderen zien, en vertelden hoe oud ze zijn. Atilio is even oud als sjoerd, en Liston als roel.
Toen Atilio de rekening vroeg, verschoot hij van kleur, zo duur vond hij het!! We vroegen of we het mochten zien, en hebben maar betaald, het was 16,- en dat voor twee lunches en 5 drankjes op het strand! (Hans en Greetje we zaten bij Escape 1, dat kennen jullie zeker wel?!)
Toen de afrikaantjes weer weg gingen (Atilio moest naar het vliegveld, want hij heeft congres in Kenia over hoe je gezondheid goedkoop kan aanbieden ) zijn we over het strand gelopen. Nu was het redelijk druk op het strand met allemaal jongeren. Later kwamen de visserbootjes terug. Bram, die bootjes die je hier ziet, met bamboe masten en uit een boomstam gemaakt, met zeil van katoen, je zou ze eens moeten zien! We hebben er wel foto’s van!
Hierna terug naar Cefa (ons hostel) en lekker gelezen, gechilled, en toen was het alweer etenstijd!
Tijdens en na het eten interessante gesprekken met diverse mensen; over social work in Zweden en met een oostenrijker over ontwikkelingsprojecten in Mozambique, een van de meest arme landen van de wereld! Een klein voorbeeldje: vorig jaar was er een cholera uitbraak in Mozambique (noorden) en de regering ging daarom in alle waterputten chloor doen, om het water te ontsmetten. De inwoners vertrouwden het niet, dachten dat het gif was, en doodden vele mensen die van de regering waren! Mensen daar hebben het zo zwaar en zijn zo slecht geïnformeerd!
En nu zit ik dus te typen, en verheug me op morgen, want dan krijg ik sim van Vodacom en kan ik skypen en bellen!!!

• 11 September 2013 - 21:17

Maartje:

Social Work in Zweden, zal vast goed geregeld zijn daar?
    Luxe dat je kan What's Appen hoor! Leuk!
    Spreek je snel!

Liefs, Maartje

• 12 September 2013 - 20:08

Joke Bruijn:

geen idee maartje, hoe het geregeld is, en ik zit op een tanzaniaanse sim, vandaar dat ik kan what's appen, maar straks daar zal het wel niet meer kunnen, daar zal niet zo'n goede verbinding zijn, gok ik!
    Enne, al die techniek is dankzij mijn zoon hoor!!!