vrijdag afscheid IOP - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu vrijdag afscheid IOP - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

vrijdag afscheid IOP

Blijf op de hoogte en volg joke

30 November 2013 | Tanzania, Ilula

Vrijdag, afscheid IOP!!
Tja, dan is eindelijk?? Of al heel snel?? De dag daar van het echte afscheid! Na het ontbijt is het afscheid van de staf. Edson zegt dat hij vanavond gaat speechen, wij houden wel een praatje en geven een beeldje van samenwerkende mensen. Het moet het IOP team voorstellen die allemaal een doel nastreven. Volgens mij vonden ze het wel mooi.
We gaan in de ochtend naar het preschooltje van de vrouw die we gisteren hebben bezocht in haar huurhuisje! We nemen Jenny mee, want die loopt er wat triest bij omdat nu ook wij toch echt weggaan. Eerst haar lifesponsor, Elsbeth, en dan nu wij. Ze vindt dat heel moeilijk, en zou heel graag met ons mee naar ons huis gaan, en ze is lief genoeg om dat zelf ook te vinden, maar ja, daar kan je niet aan beginnen!
Het preschooltje is een lokaal, maar vol met lieve kleutertjes! We horen wat versjes aan, geven wat speelgoed af, en gaan verder. Nog even langs de timmerman die we altijd tegenkwamen op weg naar het ziekenhuis. Hij zou een soort van djembe maken (weken geleden al) en we zijn benieuwd of die nu eindelijk gearriveerd zijn!helaas dus nog niet, maar wel handig dat we Jenny bij ons hebben, die vertaalt het een en ander, en we zeggen dat hij zaterdag nog een kans heeft, maar dan moet hij naar het IOP komen, wij gaan niet meer naar hem. Daarna lunchen, inpakken, Jenny krijgt een heleboel overgebleven dingetjes en is daarmee erg blij! Even bij Berit langs, omdat die ziek is. Haar deur staat open, we lopen binnen en zien haar zitten, ze is heel bleek met grote kringen onder haar ogen! Ze zegt dat ze heel moe is, en dat ze het heel moeilijk vindt haar toekomst en het werk enz. we vonden het latsig, maar ook goed dat we haar even hebben opgezocht. Tja, wat dan nog doen, het voelt erg leeg deze dag! Dan nog maar afscheid nemen van de tribune, de plaats waar je gaat zitten als je alleen of samen wil zijn, maar zonder andere mensen! Het voelt erg raar om daar te zitten, net of je al een beetje weg bent! En dan toch maar weer terug. Het blijkt dat er een vergadering is, en die is voorlopig nog niet afgelopen! We geven Hawa nog de solarlamp die we hebben gekregen van Elsbeth, ze is als een kind zo blij, ze staat te dansen en springen! Verder is ze erg stil, en steeds als ze voorbij komt, raakt ze ons even aan, en zegt ze iets als och, arme en God bless you en dat soort dingen. Ik word er zelf een beetje eng van! Uiteindelijk nemen we echt afscheid, dat is voor alle drie echt lastig! Daarna nog lekker buiten met de meiden spelen, en even in de keuken kijken. Uiteindelijk pas rond half zeven!! Kunnen we de eetzaal in! We eten met zn allen in een zaal. Dat is echt gezellig! Maar voordat we mogen eten, moet er nog een heel programma afgewerkt worden! De helft van de staf eet hier ook vandaag. Wat een festijn! Maneba praatte het hele programma aan elkaar, het hing van praatjes aan elkaar! De meiden hebben gezongen (uiteraard) en gedanst, zelfs de kleinste meiden hebben voor ons speciaal gedanst, daarna nog een deel van de staf! Die deed een typische hehe dans, zag er komisch uit! Verder nog praatje van Atilio (leuk, over hoe we elkaar hebben ontmoet, eerst digitaal en daarna in het echt in Dar es Salaam, dat hij onze tanzaniaanse zoon is en wat we allemaal hebben gedaan) en toen ook nog van Edson. Ook heel lovend!daarna kregen we ons kadootje, een kanga voor mij en voor klaas een wandelstok met een mes erin (iets van de Masai) Kortom, het was om stil van te worden! Daarna moesten wij natuurlijk wat zeggen en toen mochten we eindelijk eten!!
Na het eten geven we onze kadootjes aan de meiden. De kleinsten krijgen een mooi aangeklede pop, dat vinden ze helemaal het einde, zelfs een tjupie hebben ze aan! Ze zijn helemaal verbaasd!
De groten krijgen allemaal een kanga (grote doek) met ieder een eigen spreuk erbij. Ze waren wel blij met de spreuken en sommigen met de kanga, anderen wilden liever iets anders, maar ja, een spijkerbroek mocht het niet worden!en na het uitpakken begon het kampvuur, het was erg sfeervol! Ze zongen en dansten en hadden veel plezier, wij daarom ook! En daarna zijn we nog even naar de keuken gegaan om te zien hoe het daar gaat. We konden nog wat helpen, het gaat nu veel schoner en geordender met die tafel en het afdruiprek! Tja, en daarna was het borreltijd! Even napraten met de volunteers en vervolgens lekker slapen!!