maandag 23 okt - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu maandag 23 okt - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

maandag 23 okt

Blijf op de hoogte en volg joke

24 Oktober 2013 | Tanzania, Ilula

Maandag 21 okt
We hebben gewoon aan Berit verteld dat we bij Hawa zijn geweest, want dat geheimzinnige gedoe is alleen maar lastig! En ze vond het een heel goed idee, en ze dacht mee over wat er met ouwetjes hier zou kunnen doen en ook wat Hawa eigenlijk nog nodig heeft. We kregen gelijk een heel verhaal over de achtergronden van het personeel, het een is nog erger dan het ander! Heel vervelend, en je kan er nog niets mee ook, behalve vriendelijk doen, en we mogen van Berit af en toe best wat geven, maar dan moet zij het wel weten. Waarom is me nogal duister, maar vooruit dan maar!
We gingen naar het ziekenhuis en namen Lizzy en Denise ook mee, want die hebben hun draai nog niet echt gevonden. We hebben hen rondgeleid, en bij de reanimatietafel aangekomen, werd ik super blij, want er lag een kindje in!! En de kamer was lekker warm!! Echt heel super!!
Hierna wachten op de afspraak met dr Rite, de directeur. Hij bleek weg te zijn, maar had een brief achtergelaten. Het ging over geld, want het schijnt dat het beter is dat organisaties en mensen iets betalen aan een gesponsoord iets, dan zien ze de waarde er meer van in, en nu hadden wij veel inklaringskosten en daarom gevraagd of het ziekenhuis daaraan kon bijdragen. Dit willen ze dus graag, want ze willen de spullen heel graag hebben, echt heel goed nieuws!!
Hierna met diverse artsen gepraat, eentje wil ons mee naar een oord ver weg om een tandartstoel te repareren. Dat gaan we volgende week ws doen. Vervolgens naar huis, daar gesprek met Berit, omdat we een heleboel punten hadden, oa hadden we in de grote schuur drie koffers gevonden met med spullen die ver over datum waren (2005/6/7) en we wilden vragen hoe dat komt en dat dat niet leuk is. Berit beweerde dat ze al waren gekomen terwijl ze al over datum waren, dat zou kunnen. Nou ja, we wilden het sorteren en kijken wat je ermee kan doen, maar Berit wilde daar zelf bijzijn. Verder hebben we het gehad over het plan de keuken wat te reorganiseren, dat bleek een heel goed plan, dus dat gaan we nog doen!
Dinsdag was ziekenhuis dag, en als eerste gingen we babytje kijken, en er lagen er zowaar twee in!!
Super!! We spraken met artsen en een verloskundige en nu mogen we de babykamer helemaal naar onze smaak gaan inrichten,echt heel gaaf!!! Bedjes verven, gordijnen maken enz!! vinden we helemaal leuk!!!
Ook wilden we in de containers kijken (opdracht van Ger, die ik trouwens gelukkig nog geregeld spreek via what’s app!!) en zowaar, het is gelukt, we hebben alle containers open gehad!! In de laatste lagen lakens enz, alleen maar linnengoed dus!
Hierna zijn we naar huis gegaan, en hebben we met Berit de medische koffers opengemaakt. We wilden bijna alles wegdoen, maar Berit wil alles hergebruiken, alsof ze dan nog weet dat ze het heeft, en waar het is… Nou ja, ze doet maar!! Maar in de grote schuur kwamen we weer niet, de sleutel is hier, dan daar, dan zegt die dat die verantwoordelijk is, en dat spel wordt net zolang gespeeld tot je zelf denkt, laat dan maar!! Nog heerlijk buiten gezeten, fysio oefeningen gedaan, gaat echt steeds beter, hoewel ik denk dat mn kracht hier achteruit holt, maar dat ga ik wel weer inhalen als ik eenmaal beter te eten krijg!!!
Woensdag (vandaag) Elsbeth het ziekenhuis laten zien en goed met haar gesproken,ze is een wijze noorse vrouw die in het bestuur van iop NMaandag 21 okt
Woensdag (vandaag) Elsbeth het ziekenhuis laten zien en goed met haar gesproken,ze is een wijze noorse vrouw die in het bestuur van iop Noorwegen zit en het is goed om met elkaar te praten over dat soort dingen! Eindelijk weer eens heerlijk nederlands koffie gedronken!! En verder op de fiets (van Elsbeth, die heeft hem gewonnen bij een loterij) naar Metua (dorpje dichtbij) gegaan om verf te kopen, dat is nog een hele onderneming, niemand spreekt een woord over de grens!! Maar uiteindelijk gevonden en verf voor de babykamer gekocht!! Nu het hele verslag zitten typen. Het wordt trouwens echt wel zomer hier, iedere dag is het warmer!! In het midden van de dag is het echt schrikbarend heet, maar na 3 uur koelt het wel weer af!
Leuk nieuws, klaas doet een koffer open en vindt een zak met geld!!! Altijd welkom natuurlijk!!! Ik geloof dat we nu miljonair zijn, en dat terwijl we dachten dat we weer eens moesten pinnen!
Morgen naar Iringa om een gehandicapten school te bezoeken, maar het meest van al om lekker te lunchen in Neema, heb er nu al zin in!!!

• 24 Oktober 2013 - 13:56

Dorien:

Hoi; zo te lezen valt het niet altijd mee (soms ook wel, als je geld vindt in een koffer!).
    Ik hoop dat jullie de moed erin houden! Maar twee baby's op de babykamer maakt weer heel veel goe, denk ik! Dan weet je weer waar je het voor doet.
    Groetjes!