Eindelijk IOP - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu Eindelijk IOP - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

Eindelijk IOP

Blijf op de hoogte en volg joke

15 September 2013 | Tanzania, Ilula

Terwijl Klaas een spelletje memory met de kinderen buiten doet, ben ik even naar binnen gegaan om een verslag te typen!
Gisteren was een lange dag: om 6 uur werden we opgehaald door Valencio. Het was een goede, lange reis! De weg is alleen eenbaans en ze rijden er als gekken! Valencio heeft op een stuk van 100 km wel 2bekeuringen gehad! Buiten Dar is er geen enkel stoplicht, geen rotonde en op een traject van 300 km twee kruisingen! Heel veel vrachtauto’s met problemen aan de kant van de weg!
Gelukkig hadden we ook 2 stops onderweg, eentje voor de koffie en de ander voor lunch. We reden dwars door het wildpark Mikumi en hebben olifanten, giraffen, apen, gazelles een buffel en zebra’s gezien! Heel bijzonder!
Nog meer bijzonder vonden we de omgeving, hoe verder van Dar, hoe meer armoede! Het is een gebied in de bergen en het is er echt onvoorstelbaar arm!
Toen we bij het IOP aankwamen, was er net een bruiloft gaande, een heleboel mooie mensen, mooi gekleed dansten al zingend en met de tongen klakkend rond de auto!
Hierna mochten wij naar binnen! Na afscheid van Valencio, kregen we een rondleiding door drie man! Tulia, en twee mannen, een ervan had ik al veel mailcontact mee gehad!
Hierna onze kamer inruimen, dat is een hele puzzel geworden, want we hebben zoveel mee, en willen niet alles tegelijk geven! En de kamer is goed, maar niet groot, dus was dat lastig, maar het is gelukt!! Hierna kennis gemaakt met de andere volonteers: Charel, een afgestudeerd huisarts, twee belgen, (eentje swahil studerend en de ander bouwkunde) en dannog vier Noren die social work doen en stage lopen.
Het was gezellig met hen, en het eten was prima!!
Daarna het welkomstritueel: een meisje deed djembe, en de anderen zongen en dansten! Super leuk!!! Hierna bingo voor de meiden en daarna de jongsten naar bed brengen! Intussen was het al 22u en wilden we zelf ook wel de rust, toen dus lekker nog even op bed liggen lezen!
Toen we in onze kamer kwamen, stond er trouwens een welkomstkaartje klaar met ons programma voor komende weken en op ieder tafel een glaasje met bloemen, echt schattig!!
Vandaag naar de kerk gegaan, met de “nanny”en een meisje van 13 jaar. We liepen bijna een uur over een stuk van nog geen 3 km! Het was eerst soort van koud,fris, maar tijdens de wandeling werd het al warmer!
In de kerk moesten we ons voorstellen! Iedereen zat te kijken wat en hoe!! De dienst duurde heeeel lang, met helaas weinig zingen, maar als ze zingen, dan klinkt het super mooi!Na de dienst werd er buiten een vogel geveild!
Op de terugweg zijn we diverse andere kerken tegengekomen, die allemaal ook vol waren
Toen we “thuis”waren zijnwe koffie gaan drinken (samen, leve de waterkoker, dankje tjits!!) en vervolgens buiten zitten lezen. Al snel kwamen de kleintjes bij ons. We hebben zingspelletjes met hen gedaan (wie weet er nog meer?? Suggesties zijn meer dan welkom!!) en later gebald!, na nog een mooie wandeling door de mooie natuur, kwamen we nog een gezinnetje tegen dat de was zat te doen! We mochten een foto maken, die volgt vast snel!
Daarna nog memory (klaas dan) en alweer eten, meiden (jongsten) wassen en in bed stoppen en nu is het weer onze tijd!! Zo nog ff socialisen met de andere vrijwilligers!

• 16 September 2013 - 14:31

Greetje:

Hai,

Leuk verslag weer! En zo herkenbaar weer. Leuke verhalen over de kinderen en jullie "ruime" kamer.
    Mikumi ben ik ook geweest, dat is dan zo leuk om te lezen.
    Profiel is trouwens keurig aangepast :-) !
    Vandaag jullie dagje Iringa. Ik ook inderdaad een leuke stad. Er is daar ook een hele grote overdekte mark met heel veel groente, vis etc.
    Geniet weer lekker en werk ze ook maar weer!

GreetZ