mlafu - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu mlafu - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu

mlafu

Blijf op de hoogte en volg joke

24 Oktober 2017 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Mlafu!

Vandaag gingen we weer met het ziekenhuis mee naar de dorpjes buiten. We gingen naar Mlafu. Eerst haalden we 2 zusters op in een ander plaatsje. Het was een mooie omgeving. We gingen echt de bergen in en in no time werd het groen! De weg was uiteraard super stoffig, zo erg zelfs dat als er een auto kwam (3x op heen en terugreis) de ramen echt dicht moesten, maar je ook even helemaal niks meer zag!
De natuur verrastte ons weer, want hier in ilula is het nog steeds gortdroog en alles is uitgebloeid en dor en doods, en in de bergen zie je bloeiende bomen, groen, en rondom het dorpje waren maisvelden, bananenvelden en je zag dat het hier erg vruchtbaar is. Het is dan ook een dorpje van boeren.
Mlafu is een dorpje werkelijk in the middle of nowhere, en er zijn voor zover wij konden zien totaal geen voorzieningen als een winkeltje of wat dan ook. De mensen waren weer heel erg vriendelijk en vragen zich altijd af waar we vandaan komen en wat we komen doen. Ze vinden het interessant om met ons te praten en als we een paar woordjes Swahili praten zijn ze gelijk opgewonden en blij!
Wij draaiden eerst weer ons preventieprogramma af, en daarna zijn we wat gaan wandelen. We kwamen bij een school en de meiden probeerden met ons in contact te komen, dus wij bleven stil staan. Ze kwamen dichterbij, maar durfden duidelijk niet heel dichtbij. Op een gegeven moment begon 1 meisje met een hand geven, en gelijk allemaal! Dat eerste meisje deed het bij mij nog een keer en ik hield voor de grap haar hand wat langer vast. Ze schoot helemaal in paniek en rende weg toen ze los was!
Klaas wilde hen nog zijn armharen laten voelen, maar er was niemand die dat durfde. Duidelijk dat hier geen blanken ooit komen!
Het dorpje was vol met kippen, geiten schapen enz en het leek heel erg op Archeon. Dat gaf ons een moedeloos gevoel want als je nu nog in Archeon moet leven!!!
De zuster vertelde ons na haar werk dat het zo erg is, iedereen hier heeft wel 10 kinderen ofzo. De meisjes gaan naar school tot ze eenjaar of 10 zijn, dan blijven ze thuis en raken snel zwanger. Uitzichtsloos! Ook aids is hier een groot probleem en de mannen verploffen het om met een condom seks te hebben. Respect voor de vrouw is er hier niet bij, en als ze zwanger is,, lopen de mannen vaak weg. De voorlichting wordt wel gegeven, maar de praktijk is hier totaal anders.
We waren laat thuis en hebben nog wat geluierd en wat gewandeld in de omgeving.

• 24 Oktober 2017 - 21:10

Bram En Henny:

Wat zullen jullie weer moeten wennen aan alle luxe en overdaad in Nederland maar zoals het daar is moet het ook zeker niet,het lijkt me best frustrerend.Overigens vinden wij het ook weer leuk om jullie hier te hebben,groet Bram en Henny