vrijdag 5 uur bieren - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu vrijdag 5 uur bieren - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu

vrijdag 5 uur bieren

Blijf op de hoogte en volg joke

20 Oktober 2017 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Vrijdag 5 uur bieren☺

Vandaag dus weer bierdag! We hadden niet veel op ons programma, behalve dat ik geld moest laten overmaken naar Ifakara, voor het oude vrouwtje, zodat ze voor het regenseizoen een goed dak heeft. Dat is uiteindelijk, na 4x heen en weer lopen gelukt!
Verder hadden we ‘s middags een meeting met Lyn Christine, zij is in het voorjaar bij ons geweest, en heeft een paar dagen bij ons geslapen. Nu wilde ze graag vertellen wat zij allemaal doet. Het is een heel intelligente vrouw. Ze is hoofd van het department women empowerment. Ze heeft de scouts, (jeugd,) de communication en nog wat, afgekort tot cfc, jonge moeders, en wmca. De cfc is een programma dat Noorse jongeren van 18 tot 21 jaar samen met jongeren uit een ontwikkelingsland, waarvan Tanzania er een van is (Bangladesh, India enz)Deze jongeren trekken eerst 4 maanden in het thuisland van de ontwikkelingsland jongeren met elkaar op, in groepjes van 4, dus 2 noren en 2 Tanzanianen, en 2 Noren met 2 Bangladeshers enz. De Noren leren dan veel over het land, en ervaren ook hoe het is om er t eleven.
Daarna gaan ze allemaal naar Noorwegen en daar blijven ze 6 maanden. Ze blijven wel gekoppeld aan dezelfde partners.
Het werkt twee ledig, de Noren worden vaak ambassadeurs voor het ontwikkelingsland en degenen van het ontwikkelingland leren veel van Noorwegen, en ze schijnen hierdoor ook leiderscapaciteiten enz te ontwikkelen. Een mooi en doordacht programma dat goed werkt.
De jonge moeders voorziet in het feit dat meisjes die op hun 13e tot 21e een kindje krijgen, via dit programma leren om in hun kracht te komen staan, en om zcizelf te kunnen helpen, niet alleen met financien, maar ook door training zodat ze leren “nee” zeggen en weten wat ze waard zijn, want ze worden hier als outcast gezien.
Ook runt ze nu nog een klein programma, er waren 4 Massai meisjes van 13 en 12, die zaten hier op school, en wilden niet terug, want dan zouden ze uitgehuwelijkt worden. Lyn Christine heeft ze hier in een huis opgevangen, met de ouders gepraat, en op een gegeven moment wilden de Massai de meisjes ontvoeren. Dat heeft ze kunnen voorkomen en nu zijn 2 ervan verhuisd naar Moshi, want ze hebben daar een baan.
Hierna kwam de jongen met het zieke kind weer, hij gaat nu met lynchristine verder, en zal ws wel gaan meedoen aan een mikrokrediet programma van hier. We hopen het maar!
Na al dat luisteren en praten was het tijd voor de vrijdagmiddagborrel. Het was weer ouderwets gezellig. De meisjes genoten van de video’s van onze kleindochters!
Kortom, een leuke dag, met weer veel denkstof!