maandag kleding repareren - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu maandag kleding repareren - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu

maandag kleding repareren

Blijf op de hoogte en volg joke

16 Oktober 2017 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Maandag kleding repareren

Vandaag pas om 3 uur onze echte afspraak; de meisjes van de ikuvala school leren hun eigen kleding te repareren.
In de ochtend naar het winkeltje waar je telefoon vouchers kan kopen om je krediet op te laden, want ik wilde beltegoed, had alleen internet. Nou, dat heb ik geweten! We hebben zeker wel een uur daar gezeten. Wat daar gebeurt begrijp ik niet, heleboel mensen kwamen en gaven geld, en anderen kregen geld, en er gingen bonnetjes over en weer. Maar uiteindelijk is het ons gelukt en kunnen we tenminste ook iemand van hier bellen, want naar buitenland kan niet geloof ik, maar daar hebben we whats app voor!
Hierna gingen we in de tuin werken. Er staan een heleboel bloemkolen en wij zeiden dat die klaar waren om te eten. Maar we kregen te horen dat ze die hier niet eten. Wat de boer niet kent…. Maar, ze staan er niet voor niets, want de bladeren worden verorbert al seen lekkernij, zowel gekookt, als rauw! Dus de bloemkolen mochten niet weg!
Na de lunch dus naar school. Het was weer erg leuk! We hadden naalden en draad gekocht en Lene en moeder en Elsbeth als hulp meegevraagd.
Ze hadden het heel goed voorbereid, er waren ongeveer 30 meisjes met allemaal kapotte kleding. We verdeelden ze in groepjes en iedereen deed een groepje.
We brachten ze bij dat ze eerst moeten knopen, dan naaien en dan weer knopen. Ze waren erg enthousiast en sommigen heel handig. Het ging zo geod, dat de kinderen die buiten stonden te kijken, hun kleding door het raam aan hen gaven!
Toen het klaar was, vroegen een paar meisjes of we morgen weer komen!
Anderen bedankten ons en zeiden dat ze het nu aan anderen zouden gaan leren. Dat was ook ons doel, dat deze meisjes het anderen gaan leren, zodat iedereen straks zijn eigen kleding kan repareren. De meester bewaart het garen en de naalden en instrueert zijn collega’s dat ze de kinderen met kapotte kleding naar hem sturen, zodat ze het kunnen maken!
Doel bereikt! Om het te monitoren gaan we volgende week nog een keer op herhaling, maar ik denk dat het wel goed zit! We gaan proberen dit nog op een andere school te doen. We gaan overmorgen naar Iringa, dan kunnen we mooi daar het naaigerei kopen en dan de school hier dichtbij nog nemen!

• 16 Oktober 2017 - 18:47

Greetje:

Hoi, hoi.
    Wat een belevenissen weer allemaal. Goed bezig hoor. Dat je nog tijd hebt
    om te schrijven iedere dag