school en bieren - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu school en bieren - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu

school en bieren

Blijf op de hoogte en volg joke

12 Oktober 2017 | Nederland, Alphen aan den Rijn

School en tuin (feestje!)

Gisteren (woensdag) hadden we om 12 een afspraak om met de italiaanse studenten naar de ivukala school te gaan om het project van hen te vervolgen. Vandaag ging het over toilethygiene . er waren een stuk of 20 meiden van ongeveer 12 jaar uitgenodigd en daarmee gingen we in gesprek mbv een tolk. Het ging dus over toilethygiene. Zo onstond ere en leuk gesprek over wat een groep kinderen zou kunnen doen als die de verantwoording over de toiletten zouden krijgen. Ze deden allemaal enthousiast mee, en er kwamen uiteindelijk 10 punten uit, die ik allemaal heel ouderwets op het schoolbord moest schrijven! Ik voelde me heel even een juf, maar merkte ook dat dat mijn stiel niet is!
Hierna ging het over menstruatie. En hoewel de meiden in het begin erg terughoudend waren, kwam er uiteindelijk een leuk en goed gesprek op gang. Al luisterend realiseerde ik me hoe beroerd het voor een meisje hier moet zijn als ze menstrueert! Geen water om je handen te kunnen wassen, een stinkend gat om boven te hangen, vreselijk! De meeste meiden gebruiken gelukkig maandverband op school en thuis nog doekjes. Na deze “les” gingen we bij de meester, die tevens onze tolk was, eten. Dat was verrassend en gezellig. Deze mensen zijn heel sociaal, ze hebben wel 4 kinderen extra! 2 wezen en twee kinderen van familieleden.
Hij werkt dus op een staatsschool, terwijl hij makkelijk op een private school zou hebben kunnen werken, maar hij kiest hiervoor omdat hij juist de arme kinderen wil helpen om goed te kunnen leren.

Het eten was prima!en ook erg gezellig. Chiara, de italiaanse studente kreeg een kip, dat hoorde ze, en zij dacht dus gewoon een lekkere kip, maar toen kwamen ze aan per motor met een levende kip in zijn hand! Zij was heel verbaasd! Maar uiteindelijk hebben we die kip naar een arm vrouwtje kunnen brengen die was er erg blij mee.
Na het eten en relaxen zijn we nog wezen “ bieren” . met een aantal vrijwilligers gingen we op het nabijgelegen sportveld zitten met bier en chips. Dat was bijzonder vooral omdat het rondom helemaal donker was, en de sterrenhemel heel mooi!