thuisblijfdag - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu thuisblijfdag - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu

thuisblijfdag

Blijf op de hoogte en volg joke

26 September 2017 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Thuisblijf dag!

Gisteravond een welkomst en goodbye party doorstaan☺ Veel gezang en gedans en lekker gegeten. Halverwege viel de stroom uit, en deden we het bij het licht van vele mobieltjes. Ook erg apart! De mensen die hier werken hebben over het algemeen wel een mobieltje, maar de meiden die hier wonen niet.
Vandaag dus een thuisblijfdag! We beginnen bij het sorteren van de medische spullen en we krijgen van de italianen nog meer instrumenten. Die verdelen we zodat als wij of zij een dispensary (heel kleine sort van dokterspost op het platteland) tegenkomen, er daar een pakketje met die instrumenten afgegeven kan worden. Door die setjes kunnen ze als ze ze beetje met respect behandelen weer een jaar of 5 vooruit!
Vervolgens gaan we naar het naaiatelier. Daar is Paulien, die is ook lid van IOPnl en is super creatief. Zij gaat de meiden daar leren tasjes te naaien die zed an kunnen maken van de restjes stof die ze overhouden als ze kleding hebben gemaakt. Deze tasjes kunnen ze ook weer verkopen. Win-win dus! Gelukkig hebben de meiden het snel door hoe het moet, en vinden ze het ook nog eens super leuk! Een van de meiden heeft een dochterjte van een jaar of drie. Die loopt zich echt te vervelen, dus we gaan binnenkort daar wat speeltjes voor haar brengen, dan kan moeder zich meer richten op haar werk!
De tuin doorgelopen, daar valt ook het eeen en ander in te verbeteren, al was het alleen maar door de doorgegroeide planten te verwijderen. Die zijn niet eetbaar meer lijkt ons (Henk, kom over en help ons☺)
Verder in de middag een lange vergadering gehad over veel zaken, als IOPnl met IOPtz. We hebben goed kunnen discusseren en zijn het niet altijd met elkaar eens, maar dat hoeft ook niet. Een ding was wel grappig, het kwam ter sprake dat we iets niet wisten van hun cultuur en ze waren stomverbaasd, want Mzungu’s weten altijd alles, en dan vaak ook veel beter dan wie ook. Dat was hun oprechte mening!
Nu even stoom afblazen, wilden douchen, maar die zijn continue bezet. Dus dat doen we straks maar. Morgen naar de Massaikliniek, ik ben benieuwd. De microscoop die we hebben meegenomen heeft het trouwens gelukkig overleefd!