ifakara vrijdag - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu ifakara vrijdag - Reisverslag uit Alphen aan den Rijn, Nederland van joke bruijn - WaarBenJij.nu

ifakara vrijdag

Blijf op de hoogte en volg joke

16 September 2017 | Nederland, Alphen aan den Rijn

Ifakara

We worden heel erg vroeg gewekt door de Moskee, wat een herrie! Hierna beginnen de hanen te lawaaien en daarna de kinderen!
Het ontbijt bestaat uit chapatti, heerlijk. Maar eerst weer de onvermijdelijke prayer! Als die klaar is, gaan ze allemaal doorelkaar lopen en bidden hardop . Het lijkt een jodenkerk, hoewel ik daar nooit geweest ben!
Er zijn ook hele kleintjes bij (net 2) en die doen ook vrolijk mee.
Al vrij snel komt Happiness, de dokter van het ziekenhuis, we gaan met zn allen naar het ziekenhuis (allen is mama Tekla, Hamisi en wij)
Eerst stoppen we bij het kantoor van de directeur, waar we heel officieel worden voorgesteld, en welkom geheten!
Hierna naar het ziekenhuis, het is een heel goed onderhouden gebouw(en) maar, ze hebben bv maar een simpele microscoop en het alleridioots, geen wasmachines. De was (lakens enz) wordt gewoon door 2 dames met de hand gedaan. 150 lakens per dag!
Ok ziet er prima uit, alleen is de deur kapot en de mieren lopen vrolijk in en uit!
Er stonden ook kapotte apparaten, Ger!
Hierna gaan we per tuktuk naar huis, lekker lunchen,. Na de lunch zoeken we alles uit wat we meegenomen hebben. Hamisi mag als eerste kleding uitzoeken voor hem thuis en voor zijn vrouw en kinderen. Hij wordt er verlegen van! Daarna mag mama Tekla komen. Al vrij snel ligt alles op het kleed in de eet/zitruimte. De kinderen springen heel vrolijk heen en weer! Nadat ze alles hebben bekeken, gaan z eons bedanken en start het hele tafereel van danken, zegenen en bidden enz. Erg verwarrend, en emotioneel. Het is heel verwarrend te zien hoe dankbaar de mensen hier zijn. Het meeste treft mij het feit dat z eons dan zo bedanken en het ook allemaal weer bij God neerleggen. Ze zien in practisch alles de hand van God, we hebben het e rook al met mm Tekla over gehad, en die vind t zelf ook dat je als mens echt je verantwoordelijkheid heb, maar zij zegt dat God door mensen heen werkt . Wat mij te binnen vile was dat mama tekla net de weduwe van Sarfat is, ze geeft heel veel liefde en ook hulp en geld aan iedereen, maar ze krijgt het met dezelfde gang en meer terug van andere mensen. Erg Mooi!
In de middag gaan we naar de stad om internet te regelen (gelukt, hoera) Iedereen bedankt voor het lieve commentaar en sowieso fijn om weer op de hoogte te kunnen blijven van het reilen en zeilen van iedereen, want het is niet uit het oog, uit het hart☺
De stad is redelijk groot en rommelig en vies. Het was ook super heet, dus erg leuk was het niet.
Thuis gekomen ging ik eerst maar even verslag schrijven en Klaas ging de couveuse in elkaar zetten. Hj kreeg heel snel hulp van 2 handige jongens.
Peter zoekt ons steeds meer op, leuk om te zien hoe hij ervan geniet dat wij er voor hem zijn. Hij schijnt ook tegen alle mensen in de buurt te hebben verteld dat zijn papa en mama zouden komen!
We ontmoeten veel bijzondere mensen met veel bijzondere verhalen, die ik niet allemaal zal vertellen. Mijn hoofd loopt er al van om, dat zal ik jullie besparen!
In de avond nog een plan gemaakt voor speeltoestellen, die gaan vandaag gemaakt worden, ze houden van opschieten hier!
Tjits, je muursticker, of nee, sam, komt hier op de muur, ik zal er foto’s van maken.

• 17 September 2017 - 20:05

Bram En Henny:

Hoi Joke , leuk om je reisverslag te lezen, het was welweer even wennen denk ik. Maar je maakt weer heel wat mee. Hier is alles ok , veel regen gehad , maar nu wordt het beter . We hebben vanmiddag gefietst
    lekker. Wij hopen dat jullie het naar je zin hebben , en Hou doe Bram

• 17 September 2017 - 21:48

Lietha:

Wat maken jullie veel me in zo korte tijd. Geweldig om op hrt hoekje te mogen kijken. Wjij rijden net met ons campertje weer naar huis, na een klein weekje duitsand. Ook indrukwekkend maar anders. Toitoi voor jullie

• 17 September 2017 - 21:48

Lietha:

Verslag uit: Nederland, Alphen aan den Rijn

reis naar Peter

Reis naar Peter!

Gisteren was de reisdag! Wat een dag. We hadden alles gepakt en alles klaar en om 10 uur kwam de pickup . Gelukkig was het een grote auto! Alle spullen erin en rijden maar. Gelukkig was er airco. Eerst een eind gereden, toen een dokter opgepikt, die werkt in Ifakara en woont (althans zijn gezin) in een plaatsje een paar honderd km van Ifakara, maar dat is du seen volle dag rijden, want de wegen zijn smal en sommige onverhard. Die man rijdt iedere vrijdagmiddag naar huis, komt dan s’nachts aan, en gaat dan op zondagochtend weer terug. Bijzonder, maar helaas waar!
De reis was niet heel bijzonder, behalve dan dat de wegen erg verbeterd leken en de chauffeur goed en ru=0=oohvn;.,,,,/reed. Net heeft een meisje wat getypt, dus sorry ☺
Verder hadden we een erg lange stop, iets waar wij niet erg blij mee waren!
Uiteindelijk moesten we het meest rotte deel in het donker doorstaan, maar gelukkig rijden die lui het zo vaak dat het geen problem voor hen is. Dit deel was onverhard, veel onverlichte voertuigen en over heel smalle bruggetjes.
Een aantal keer heb ik wel gedacht, loslaten en vertrouwen op de anderen!
Gelukkig kan ik dat redelijk en Klaas lukte het ook.
Uiteindelijk kwamen we dus inhet pikke donker aan. Er stonden heel veel kinderen om de auto, allemaal wilden z eons aanraken!
Al heel snel waren de koffers in onze toekomstige kamer! Daarna kregen we de onvermijdelijke welkomstzang. Dit keer erg gericht op bidden en danken en zegenen. Heel bijzonder, ik voelde me erg raar, die leven hier werkelijk zo dicht bij God, het is hun enige houvast!
Hierna al seen blok in slaap gevallen!