donderdag 5 dec - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu donderdag 5 dec - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van joke bruijn - WaarBenJij.nu

donderdag 5 dec

Blijf op de hoogte en volg joke

05 December 2013 | Tanzania, Ilula

Donderdag 5 dec. 13
Tja, daar zitten we dan weer heerlijk op ons balkon, met apen rondom (rijmt bijna, toch) en ons heerlijk avondje is nu begonnen dan! We hebben vanochtend heerlijk uitgeslapen, daarna een decadent ontbijt (heerlijke vruchten, oa een passievrucht) en geroosterd brood, en allemaal mensen die vragen hoe je het vindt, het lijkt wel of ze bang zijn dat je wegloopt als je het niet naar je zin heb!nou zijn er idd ook heel weinig gasten, dus dat zou niet goed uitkomen voor hen!
De ochtend hebben we besteed aan eens op het strand te kijken en naar het dorpje te wandelen. Het is een klein, vriendelijk ogend dorpje, en alle huizen zijn van steen. Ook ziet het er redelijk goed uit.
Om 13.00 gingen we met een grote auto met chauffeur, gids en wij naar het bos. Er was airco aan in de auto, maar gelukkig konden we het zelf regelen! Het bos was geweldig! We kregen een gids mee, en die vertelde heel veel. Eerst een tropisch regenwoud, ik zag me al helemaal door Suriname lopen! (rash, dat gaat echt gebeuren hoor!) en in dat bos was het heel stil, grote bomen, veel mahoniehout, er leefden kreeften! Ze zijn zich gelukkig heel bewust van de waarde van het bos, zodat mahoniehout niet meer gekapt mag worden. De bomen wortelen erg ondiep, dus regelmatig vallen er bij stormen bomen om, deze mogen niet meegenomen worden, maar dienen als compost voor de rest van het bos. Het was erg vochtig, en niet heel heet. Daarna naar het apenbos, hier leven apen die alleen op Zanzibar leven. Ze hebben vier vingers en vijf tenen en een hele lange staart. Ze zijn erg vriendelijk, je kan er heel dichtbij komen. Daarna door naar het m angrove bos. Wat raar en indrukwekkend om te zien. Het is heel donker, met heel zwart water, en het is er niet zo koel als in het tiropisch regenwoud. Vroeger gebruikten de inwoners het mangrovehout om te stoken en om huizen te bouwen, dit mag niet meer, want het is de bescherming tegen de oceaan. Als er een tsunami komt, houden de bomen het water zeker tegen! De bossen zijn 3 km lang vanaf de zee. Raar idee, het zijn dus zoutwaterbomen en twee keer per dag komt het helemaal onder water te staan, het is een broedkamer voor vissen. Hierna weer naar huis, met onderweg nog even een kokosnoot kopen om te zorgen dat klaas niet uitdroogt! Thuis meegedaan aan het thee-uurtje (gratis lekkere soorten thee en koekjes!) en daarna lekker op hett strand relaxen.
Trouwens, gisteravond na het eten zei Klaas toen we thuis kwamen, leuk dat je dat lampje heb aangedaan! Dat had ik niet gedaan en toen we beter keken, was ons bed opgemaakt met een dekbed, en teruggeslagen en de klamboe eromheen en de hele kamer en badkamer waren alweer schoongemaakt! Luxe hoor!!

• 05 December 2013 - 17:12

Jaqueline:

Klinkt goed allemaal. Zeker nu we heer storm hebbeen.

• 06 December 2013 - 10:56

Liesbeth: